Gå till innehåll

Nu får det vara nog!!!


chippen

Rekommenderade inlägg

Har varit läsare på detta forum i ett flertal år samt läst corallrevet.

Nu är det dags att göra någonting åt det. Måste bara ha lite hjälp att välja. Har fem burkar 100lit, kub 216lit, 250 lit, 375lit samt ett 800liters. Vilket är bäst att börja en saltburk i? svårighetsgrad(vattenbyte, kemikalknas mm) kontra kostnadseffektivitet. Är det små burkar små misstag och stora burkar stora misstag?

Funderar på att börja med en fiskbalja.

Gärna reflektioner kring detta.

Mvh/Chippen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag själv har precis börjat med ett 112L och är i tankarna på att konvertera mitt 375L. Som planerna ser ut nu blir det dock avveckling av båda och in med ett nytt 400L istället, salt förstås.

Det är som med sötvatten; Ju mer vattenvolym (800L), desto stabilare vattenvärden och bättre trivsel. Tyvärr kostar utrustningen desto mer istället. Jag tycker 216L-kuben låter som ett smakfullt alternativ, till att börja med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Bosse,

Kul att du äntligen är på G. Det finns två alternativ tycker jag....antingen så drar du igång "kuben" med enklast möjliga set-up:

- 1st påhängsskummare.

- 1 st metallhalogen 250watt

- cirkulationspump, typ liten streamer

- automatisk påfyllning

- levande sten

Om du bygger sump så tycker jag att du väljer 375 liters och tar ett 100 liters kar och bygger sump av.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det 216 liter som är det bästa alternativet. Har en skummare som pallar 200lit även pumpar. Men har funderingar på hur det skulle vara att starta ett 800 lit, det har ytavrining. Gärna fler tankar

Mvh/Bosse

Om 800 liters akvariet redan har ytavrinning tycker vi att du ska köra på det. Vi har märkt att vi själva redan vill konvertera upp oss till runt 800 liter, och det inom ett år. Men som sagt är det dyrare...

Vi har akvariet, nu är det bara resten som saknas ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...