sectobbe Postat 30 juli 2006 Postat 30 juli 2006 Hej jag har fått svarta prickar på mina clowner (Amphiprion ocellaris) någon som vet va det är?? dom ätter och ser ut å må bra. Citera
Capote Postat 31 juli 2006 Postat 31 juli 2006 Det finns en parasit som heter Paravortex och dess angrepp ger skador som ser ut som svarta prickar. Jag vet att den finns på kirurger men har inte hört om att den går på clowner. Sök på "black ich disease" eller Paravortex så får du se om den går på clowner också. Om det är den du fått så är den inte alls lika farlig som t.ex. cryptocarion och brukar gå bort av sig själv om man har bra vatten och att de äter ordentligt. Får man massor med svarta prickar kan det i sin tur ge upphov till en sekundär infektion som kan vara livshotande. Paravortex finns ibland i akvarium och man får utbrott då de växt till sig i antal och/eller fisken tappat kondition av någon anledning. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.