Gå till innehåll

koppla in BK skummare?


gesi

Rekommenderade inlägg

jag har precis fått min bubble king 250 extern och har problem med en sak..

problemet är att sumpens kant ligger högre än utloppsröret på skummaren..kan man leda utloppsröret uppåt (med en 90 eller 45 graders pvc..) o sen in överkanten ner i sumpen..det handlar om 10cm??

jag får inte skummaren längre upp i skåpet nu under akvariet så jag måste nästan göra så..jag borde ha köpt intern modellen men köpte extern för framtida planer..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, du ställer vattennivån i skummaren med utloppsröret, du måste höja skummaren eller sänka sumpkanten eller ställa den i sumpen ändå. Men varför krångla till det med en extra pump? Det kan även bli problem när du skall ställa in den att den flödar över och då är det bra att ha den i sumpen.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har sett samma fråga på zeolit forum å de skrev att man inte skall förlänga utloppsröret uppåt. Var en som ställde samma fråga. Höjer man utloppet så höjer man även nivån inne i skummaren

Ställ skummaren i sumpen eller bygg om sumpen ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har för mig att man inte kan ställa extern modellen i sumpen..jag köpte en extern för jag har framtida planer på en jätte kub nästa år och då måste jag ha den en bit ifrån sumpen...

men men..då är det bara att beställa en ny sump..:( fasen nu blir vattenvolymen mindre i sumpen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får den bara plats så kan den stå i sumpen, men du måste fortfarande ha en extra pump eller gravitationsmata skummaren(självtryck från huvudakvariet). Tänk på att det är lätt att få den att flöda över när du ställer in den, jag har sett att vissa har den stående i ett akvarie ändå av säkerhetskäl för att slippa vatten på golvet.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl så att externa kan man använda både utanför och i sump men interna endast i sump.

Japp så sant.

Den externa suger ju vattnet i botten i skummaren i den låda de byggt under skummaren så vart den står spelar ingen roll i eller utanför sumpen.

300-extern-BIG.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nästa problem!!

det droppar vatten från en tätning i pvc röret (ytavrinningsröret) på väg till sumpen..det kan ha varit otillräckligt med limm just i den skarven..:(

kan jag dra ett extra varv med limm runt där (borde ju funka, limmet blir ju stenhårt?..) om jag bara torkar ut röret först..?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok..tack för alla råd!

jag fick precis utloppsröret över kanten på sumpen! jippi!!

jag flyttade på ytavrinningsröret som var i vägen för att kunna höja skummaren...

Bra, då får vi hoppas att vattennivån hamnar rätt i skummaren. Ta bort proppen på slangen från skummarkoppen och led vattnet till sumpen innan du startar och börjar skruva på skummaren för du får räkna med att den flödar över innan den är inställd.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

när vi ändå pratar installering...:)

jag fick inte med någon manual! inte den lättaste skummaren att installera på ren logik..haha..

janne!

du har en bk om jag minns rätt, har du någon installations manual eller har du möjlighet/lust att skicka en ritning hur den justeras och installeras..

jag har kopplat in luftpumpen,ljuddämpningen till sina slangar och lett utloppsröret till sumpen..jag väntar på en red dragon 4500 som extern pump (som jag kanske behöver strypa till 4000 l på något sätt? behövs det? med ett T kors förslagsvis?..eller går red dragon att styra? ) som kommer nästa vecka..

den externa pumpen ska väl kopplas på luftpumpen (det finns ett inlopp för detta på luftpumpen verkar det som)?

det enda är väl justeringen sedan...förmodligen den svåraste biten..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ingen manual, men jag kan hjälpa dig på traven.

Vad menar du med luftpump?

Det här kan vara en bra början för att få den att inte flöda över:

Pumpen som skall mata skummaren rekomenderas pumpa 1500 l/h och max 2500 l/h.

Utloppsröret skall vara ovanför vattenlinjen i sumpen.

Börja med att ha de svarta prickarna i linje så att utloppsröret är helt öppet och skruva ut luftskruven till nästa max luftintag.

Låt den gå ett tag innan du försöker finjustera den, lycka till.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har döpt pumpen som sitter på skummaren till ´luftpump´....:)

men vänta nu!

1500 till 2500 l/h ?? jag har för mig att 250 extern ska matas med 4000l/h??

snacka om att red dragon 4500 pumpen kommer bli överdimensionerad..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

precis så kommer det bli..jag kör RD:n som retur och köper en liten new jet till matning..

om jag köper en new jet 2000 l/h så kan man reglera den ( det blir väl bra?)

jag upptäckte en sak igår..

eheim 1250 vs new jet 1200!

-eheim drar 28w/1250 l/h / 2m tryckhöjd och grymt stor! ....(jämfört med lilla new jet..)

-new jet drar 15w/1200 l/h / 1,5 i tryckhöjd och grymt liten!..(tycker nästan att new jeten är tystare oxå!)

min lilla new jet matar min uv-c...eheimen läggs på hyllan..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...