Gå till innehåll

Döende Navarchus...


Sunny

Rekommenderade inlägg

Som ni förstår så är min navarchus väldigt sjuk jag var borta i fyra dar från karet komm hem och så såg jag den gömma sig den rörde sig knappt... jag provade med att lägga ner diverse mat i hopp om att den skulle kika fram men fick inget svar alls ? då blev jag riktigt orolig efter ett tag flöt fisken fram en bit då så jag att den knappt klarade av att simma den låg o guppade nära botten sen så kunde den knappt simma alls och låg halvt liggandes mot en sten och ibland helt på botten.. jag förstår inte vad som kan ha hänt jag har provat allt jag har mätt värderna allt verkar ok inget annat i karet mår dåligt.. jag har släckt ner belysningen lagt den i karantänskar med olika sorters föda i men den rör inte maten och så när jag la den i karantänskaret så jag att det såg ut som om den tagit stryk ? men det låter inte troligt den har tappat färg och bleknat på vissa ställen och enstaka köttsår.. jag har som sagt provat på allt jag vet och den hade tydligen simmat vanligt tidigare under dagen.. förstår inte hur den kan bli spontan sjuk ? den ser inte ut att klara sig.. finns det någon som varit med om liknande eller kanske kan hälpa mig med att få den att klara natten ?

jag har en liten mantis i karet men den är jätte liten och kejsarn är mycket större jag tror inte mantisen har angripit kejsarn eller något annat för den saken vad kan det vara ?

M.v.h

en orolig sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Anntagligen har den fått parasiter.Prova att lägga den i ett sötvattens bad i 5 min,men du måste ha samma PH i osmosvattnet som du har i akvariumet. Parasiterna trillar då utav och det är lungnande för fisken.Nu kanske dom erfarna har ett bättre förslag. Mvh Kjell

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5min i osmosvatten ? klarar fisken av det ? har hört om sötvattensdopp men har inte vågat prova eftersom fisken redan ser så svag ut finns det inte chans att den dör fall man lägger den så länge under sötvatten ?

är det någon som provat detta ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Färskvattendopp är en omtvistad metod eftersom man utsätter en sjuk fisk för kraftig stress vilket i sig kan vara nog för att döda den. Vidare dödar sötvatten möjligtvis parasiter men är overksamt mot bakteriella infektioner. Men det är som sagt ett vågspel vad som dör först; en svag fisk eller parasiterna.

Jag säger inte att Navacusen skulle klarat sig men den var över i ett karantärskar där man kunnat prova med mediciner och andra behandlingar. Jag tycker att beskrivningen mer tyder på bakterier än parasiter ( i vilket fall sekundärt) men det är bara en gissning. Jag säger inte att Kjell hade fel heller. Jag förstår Sunny som inte bara ville sitta och se sin fina fisk dö utan ville göra något som kunde hjälpa. Jag hade förmodligen agerat likadant själv.

Kan vi lära oss något av Sunnys olycka? Kanske att vi även i pressade situationer ska fortsätta söka information innan vi tar våra beslut.

Jag menar inte detta som ett: "jag vet bäst"-inlägg utan en reflektion över att man ibland kanske förvärrar situationen när man är stressad och vill agera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Joo jag var som sagt skeptisk mot sötvattensdoppet pga stress men tillslut var det så illa att det kändes som om det inte fanns något att förlora jag höll även fisken i ett litet karantänskar med uvc utloppet framför.. men det är svårt för mig att avgöra vad som tog kål på den fort gick det iallfall fisken såg ut som den varit med slagsmål men att fenorna var kvar därför trodde jag att det var parasiter...fisken mådde tydligen prima tidigare under dagen så det måste ha gått fort.

Är det ingen som råkat ut för liknande ?

Crille jag tog vattenvärden och allt var som det skulle inget annat i karet mådde eller mår dåligt..men absolut kan nog stressen ha tagit kål på den men innan något ingrepp så var den redan jätte risig och kunde inte simma eller agera av sig själv...

De jag undrar är vad hade ni gjort i min situation... ? eller höra från er som hamnat i samma situation dela gärna me er utav era erfarenheter

M.v.h

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tjena kjell japp det var lite det som var så mysko den var ju helt prick fri..

Jag har kört mitt UV 24/7 och det är en deltec 20w som jag har för mig ska klara av ca 1000 liter i vilketfall som helst borde det räcka för mitt 170 liters kar även pumpen till den sitter ju rätt i själva karet så tvivlar inte riktigt på effekten från den men tycker också att det är märkligt trodde UV skulle ta hand om detta relativt bra annars ksulle jag aldrig lämna huset så länge

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

170l är väl alldeles för litet åt en Navarchus (såvida den inte var väldigt liten och då är de ännu känsligare än de lite större exemplaren), de lite större kejsarna brukar också sägas kräva väl inkörda kar och är inte en av de första firrarna man bör släppa i karet (om ditt kar fortfarande är "i inkörningsfasen")

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Mattias min var ganska liten men inte jätte liten utrymme var inte riktigt något problem o karet har varit igång ett par månader har bara inte hunnit ändra texten men visst har du rätt men jag fick höra att det var en ganska lätt fisk iallafall för att vara kejsare sen komm jag hem o så hittade jag denna artikel

http://www.wetwebmedia.com/marine/fishes/angels/pomacanthus/euxiphipops.htm

visst ångrade man sig lite men som sagt jag gav lite extra för att få ett exemplar från coral sea och så har jag lite räker o gobys i karet som klarat sig alldeles fint o de mesta andra med.. jag har även varit noga med att ge den varierande o mycket föda osv.. så trodde inte att det skulle vara någon fara

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Joakim jag hade inte haft fisken länge alls ca en månad typ.. den åt Artemia,mysis,sea veggies,nori o så special sponges för kejsare grejen är att den hela tiden mått gansska bra när värmen steg fick den prick men det försvann som sagt..

den har glatt simmat runt i karet utan problem

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

karet har varit igång ett par månader har bara inte hunnit ändra texten men visst har du rätt men jag fick höra att det var en ganska lätt fisk iallafall ...

Jag tror att ditt kar inte riktigt har hunnit komma i ballans ännu. Det kan ha varit dina vattenvärden som har svängt för kraftigt och kejsarfiskar kräver stabila akvarier för att klara sig. Jag skulle rekomendera att du väntade med en ny kejsare till du har ett större kar som är väl inkört.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena joo jag antar de me dock hade inte värdena skiftat något alls utan allt var som det skulle.. men efter detta så dröjjer det nog ett tag innan jag bestämmer mig för att köpa fisk vare sig det gäller kejsare eller något annat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...