Gå till innehåll

Gammal Osmos


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

Osmosen är tyvärr bara att kasta, membranet får inte torka ut och inte ens kolfiltret skulle jag återanvända pga av alla bakterier...

Ja man mäter konduktiviteten (vattnets elektriska ledningsförmåga) men om osmosen är en mästare på silikat vet jag inte om jag håller med om.. Många kör ju silikat filter efter osmosen... Jag skulle inte förlita mig på ett silikat test fär att avgöra skicket på en osmos...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Osmosen är tyvärr bara att kasta, membranet får inte torka ut och inte ens kolfiltret skulle jag återanvända pga av alla bakterier...

Ja man mäter konduktiviteten (vattnets elektriska ledningsförmåga) men om osmosen är en mästare på silikat vet jag inte om jag håller med om.. Många kör ju silikat filter efter osmosen... Jag skulle inte förlita mig på ett silikat test fär att avgöra skicket på en osmos...

oki ja då är det inte lönt att kolla den ens?

vad kostar en ny osmos?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oki ja då är det inte lönt att kolla den ens?

vad kostar en ny osmos?

Nej jag skulle inte använda den som osmos iallfall en ny kostar 1500spänn så det är inte så mycket att fundera på.. Möjligtvis kan du plocka isär den och bygga ihop något annat kul av själva membran huset.. kol eller rowafilter ja jag vet inte =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det viktiga är att osmosfiltret (keramiskt filter) inte har spruckit.

Det upptäcker man lätt,

för då strömmar vattnet mycket snabbare genom filtret

Annars kan du ju köpa en ny osmos (280l/dygn) med kol och sedimentfilter för ca 900 sek + frakt (inte så dyrt, som man tror)

https://www.marinshop.de/shop/product_info.php/cPath/45_106/products_id/4195?osCsid=265c3de76fcdb2eb974b4ccc158fce70

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är det inte så att många osmoser har ett silikatfilter också? Det var det jag trodde och därför föreslog det men jag kanske skulle uttryckt mig klarare.

Nej det är extra vad jag vet, partikel och kolfilter samt membran är väl standard.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett osmosfilter tar bara bort en del kisel (Si=silikat),

men man vill minimera Si i karet,

så ska man sätta på ett kisel-filter efter osmosfiltret.

Jag har aldrig sett något osmosfilter med inbyggt silikatfilter.

är det inte så att många osmoser har ett silikatfilter också? Det var det jag trodde och därför föreslog det men jag kanske skulle uttryckt mig klarare.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

var får man tag på ett kiselfilter till en osmos då? :D

Tror faktiskt inte att du behöver ett, vi har riktigt bra vatten i stan. Iallfall i min kran!! haha körde utan osmos i typ ett halvår utan problem... Köpte osmos för att stilla prylhungern men visst osmos är nästan ett måste.. Har inga problem med kisel iallfall och kör utan kiselfilter....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag sålde mitt Aqua-Light kisel-filter igår inkl två påfyllnadspåsar :-( Sorry, to late !

Jag köpte mitt filter på www.aquapro2000.de och kostar € 55 och påfyllnadpåsar kostar €12 ( 1 liter) och frakt €15.

Man måste inte köpa filtret, utan det går bra med en dam-strumpa och lite media mot kisel (påfyllnadspåsar).

Kiselmediat består av små runda kulor med en diameter på ca 1-2 mm

och dom känns som kullagerkulor.

var får man tag på ett kiselfilter till en osmos då? :D
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det viktiga är att osmosfiltret (keramiskt filter) inte har spruckit.

Det upptäcker man lätt,

för då strömmar vattnet mycket snabbare genom filtret

Annars kan du ju köpa en ny osmos (280l/dygn) med kol och sedimentfilter för ca 900 sek + frakt (inte så dyrt, som man tror)

https://www.marinshop.de/shop/product_info.php/cPath/45_106/products_id/4195?osCsid=265c3de76fcdb2eb974b4ccc158fce70

Jag tycker tveklöst du ska ta uffe2's förslag. Beställ och njut av ditt köp! Kommer själv göra det till våren när det är dags att ta en titt på min Osmos igen. Den är allt för liten som det är nu, men det får vara tills jag har pengar över till sådana fina prylar. Man måste ju prioritera rätt. Resor, kameror, fiskar. :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...