pimo Postat 9 augusti 2006 Dela Postat 9 augusti 2006 Funkar det att använda faxegrus som bottensubstrat?finns det några för nackdelar?Vad rekommenderar ni annars för vitt grus? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 9 augusti 2006 Dela Postat 9 augusti 2006 jag skulle köpa korallgrus ,aragonit,jag har 2-4mm storlek i karet ,och sugarfine aragonit i sumpen(DSB),vet ej om faxegrus är bra eller dåligt,men det är väl ganska grovkornigt Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
pimo Postat 9 augusti 2006 Författare Dela Postat 9 augusti 2006 Ok, Får väl köpa korallgrus kanske.Ja faxe är väl normaltsett ganska grovkornigt med tror att det behövs för att det ska ligga still i mitt kar!Ingen i karlstad-trollhättan-göteborgs området som kan sälja lite inkört korallgrus?, typ 5-6 kg Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 9 augusti 2006 Dela Postat 9 augusti 2006 Jag köpte en påse aragonite sugar size 13,61kg och nu har jag kommit på att jag inte behöver den så om du vill kan du få köpa den för 300:- men du får komma till Vänersborg och hämta den. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 9 augusti 2006 Dela Postat 9 augusti 2006 Kom på att jag har lite grövre korallgrus också, Har en påse med 3-5mm tror jag och en ännu grövre på 10-20mm men hur mycket det är de påsarna vet jag inte just nu men 5-6kilo har jag säkert. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
lindholm Postat 10 augusti 2006 Dela Postat 10 augusti 2006 Faxekalk går att köpa i olika storlekar. Är det någon som vet vad aragonite heter på svenska eller vad är den kemiska formeln? vad är det i aragonit jämfört med vanlig kalk, faxekalk? eller marmor? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jaken Postat 10 augusti 2006 Dela Postat 10 augusti 2006 The Mineral ARAGONITEChemistry: CaCO3, Calcium Carbonate http://www.galleries.com/minerals/carbonat/aragonit/aragonit.htmhttp://webmineral.com/data/Aragonite.shtmlAragonite forms naturally in almost all mollusk shells. Because the mineral deposition in mollusk shells is strongly biologically controlled, some crystal forms are distinctively different from those of inorganic aragonite. In some mollusks, the entire shell is aragonite; in others, aragonite forms only discrete parts of a bimineralic shell (aragonite plus calcite). Aragonite also forms in the ocean and in caves as inorganic precipitates called marine cements and speleothems, respectively.http://en.wikipedia.org/wiki/Aragonite Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
lindholm Postat 10 augusti 2006 Dela Postat 10 augusti 2006 Om jag inte minns fel så är kalk (och faxekalk) också CaCO3 ?, är inte det kalk, som man bränner till CaO och sedan "släcker" till Ca(OH)2 ? eller vad är skillnaden på aragonit och faxekalk?, det är betydligt enklare och billigare om faxekalk duger, används inom jordbruket och är mycket billigare än korallsand? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 10 augusti 2006 Dela Postat 10 augusti 2006 Det är olika kristallstrukturer i kalken. Faxe är kalcit och korallsandär aragonit. Korallsanden börjar avge kalk till vattnet vid någrationdelar högre pH- värde så den skyddar litet bättre mot pH fall. SKRIVET AV STIGIGEMLA Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 10 augusti 2006 Dela Postat 10 augusti 2006 Faxe är också miljontals år gammalt korellrev. Båda är fossilt revkalk. (kan man säga så?) svårt att få till det ibland. jag tycker dock personligen att korallsand är mycket finare. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.