samsung12 Postat 13 augusti 2006 Postat 13 augusti 2006 Nästa helg tänkte jag byta sumpen eftersom jag tänkte ha pumparna utanför (två 1060). Nåväl, sitter med alla pvc:er och silikonslangar men undrar hur man löser rengöring av pumpar då de står utanför på ett bra sätt utan att få flera liter vatten avtappat.Min tanke var att ha tankgenomföring, kulventil, silikonslang, eheim 1060. Silikonslangarna skall vara hyfsta långa så att man kan lyft i pumpen i en blaja och sedan lossa silikonslangarna. Många verkar köra med bara PVC direkt på pumpen men då måste det vara ännu svårare att rengöra utan att få en massa avtappat vatten, eller? Hur är det med vibrationer då?Skall man kanske ha kvar pumparna i sumpen? Citera
<<JOHAN>> Postat 13 augusti 2006 Postat 13 augusti 2006 Nästa helg tänkte jag byta sumpen eftersom jag tänkte ha pumparna utanför (två 1060). Nåväl, sitter med alla pvc:er och silikonslangar men undrar hur man löser rengöring av pumpar då de står utanför på ett bra sätt utan att få flera liter vatten avtappat.Min tanke var att ha tankgenomföring, kulventil, silikonslang, eheim 1060. Silikonslangarna skall vara hyfsta långa så att man kan lyft i pumpen i en blaja och sedan lossa silikonslangarna. Många verkar köra med bara PVC direkt på pumpen men då måste det vara ännu svårare att rengöra utan att få en massa avtappat vatten, eller? Hur är det med vibrationer då?Skall man kanske ha kvar pumparna i sumpen?jag har satt silicon slang från pumpen till en kulventil på så sätt kan du ju stänga av vid rengöring. Citera
Halogen Postat 13 augusti 2006 Postat 13 augusti 2006 HEJ,Var köper man PVC delar till bra pris?/ Pär Citera
Jaken Postat 13 augusti 2006 Postat 13 augusti 2006 Silikonslangarna skall vara hyfsta långa så att man kan lyft i pumpen i en blaja och sedan lossa silikonslangarna. Har du kollat priserna på silikonslang? Citera
<<JOHAN>> Postat 13 augusti 2006 Postat 13 augusti 2006 jag har köpt mina grejor på http://shop.carlen.biz/ billigt eller ej vet jag inte riktigt!Men jag fick bra hjälp/service! så jag handlade där.silicon slangen är långt ifrån billig!!! Så jag använde bara ca 20-30 cm stumpar för att slippa vibrationer. Citera
samsung12 Postat 13 augusti 2006 Författare Postat 13 augusti 2006 Jag köpte min silikonslang på lundgrens i göteborg. Det var inte så dyrt tyckte jag. Ett par meter av lite olika sorter och jag har för mig att det gick på ca 300. Har dock inte kvittot kvar så kan ha fel. Citera
Jaken Postat 13 augusti 2006 Postat 13 augusti 2006 Då måste det varit ett riktigt kap. Jag planerade ett tag att strunta i pvc-rör och istället köra silikonslang, men det projektet la jag ganska fort ner när jag började kolla priser. Har för mig att kuntze tog omkring 800-1000 kronor metern och då var det runt 32 mm i diamter.Är du säker på att det inte var PVC slang du köpte? Citera
samsung12 Postat 13 augusti 2006 Författare Postat 13 augusti 2006 Ingen pvcslang, dock så är jag inte säker priset. Den grova slangen jag köpte var tjock så jag planerar att åka dit igen. Jag får återkomma med priset. Citera
Datate Postat 13 augusti 2006 Postat 13 augusti 2006 Har köpt siliconslang på Reefzone i Örebro för 100kr/metern... 16/22 har jag för mig om jag inte minns fel... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.