Gå till innehåll

Clownfisk ägg


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Mina clowner har ruvat i 7 nätter nu... inatt är det troligen dags för kläckning. Ber om ursäkt för den dåliga bilden, men tittar man noggrant ser man faktiskt ögonen på äggen/ynglen.

Jag tänker försöka dra upp dem på nykläckt artemia... funkar inte det får jag försöka med rotifers.

[img]http://drakfisken.se/egg.jpg[/img]

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Smyger fram till akvariet...
tänder ficklampan...
ser en massa småkryp flyga omkring i vattnet...
blir jätteglad och ska just börja plocka fram fångstverktygen.... när jag ser att det bara är putsarräkorna som släppt sina ungar igen.

... clownäggen sitter fortfarande kvar..
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hi Hi erkän att du fick lite adrenalin när du tände ficklampan å sen blev lite iriterad på putsarräkorna som släpper sina ägg just denna natten
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

wow, vad kul... du får berätta mera om denna lycka *nyfiken* har hört att clowner ska vara svåra att yngla av sig *hehe* (ursäkta uttrycket)
Lycka till!
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kläcks äggen. Har plockat upp ett 10-tal yngel hittills.... dessvärre är de inte lika lätta att fånga som putsarräkornas yngel. De dras inte lika mycket till ljuset...
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grattis :) !! Kul att fiskarna trivs och frodas ! Hoppas det går bra med dem :)
Har alldrig hört om nån som fått räk ungar , är det ofta sånt händer (trodde det var väldigt svårt) ?
Är det speciellt putsar räkor, någon som lyckats med flera olika sorter eller är det väldigt ovanligt att få räk ungar ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

svårigheten med räkyngel är å få dom att överleva, jag får yngel av mina räkor regelbundet, än har jag inte ens försökt att driva upp ynglerna

hoppas att du klarar clownynglerna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen direkt succe tyvärr.
Men jag har lärt mig en hel del...

Nr 1 - Jag måste ändra något vid insamlandet av ynglen. De kläcktes under ganska lång tid och drogs inte direkt till ljuset vilket gjorde det extremt svårt att fånga dem. Jag var ju dessutom tvungen att ha ljus för att se ynglen jag skulle fånga och då störde jag kläckningen. Ynglen är känsliga och tål inte mycket hantering.

Nr 2 - Matningen... nu släppte jag ner ynglen i ett litet akvarium fyllt med levande artemia. Artemian funkar nog okej, men det var inte rätt att ha i den först. Nu har jag mängder med artemia som behöver mat för att inte dö... och bara ett fåtal yngel som äter artemian... resultatet blev försämrade vattenvärden. Det är inte lätt att ha hög foderkoncentration när man har så få yngel.

Lösningarna jag ska försöka med är att placera ut små stenar och snäckskal kring anemonen med förhoppningen att clownerna ska lägga på dessa istället. Eftersom jag nu vet ungefär när äggen kläcks kan jag sen bara flytta stenen/skalet ett par timmar innan kläckningen.

Artemian tillsätter jag sen inte förrän efter ynglen är kläckta. De får gå i en annan behållare tills dess, så att de inte belastar vattnet. Jag ska även byta mer vatten och hålla mer koll på vattenvärderna.

Resultatet just nu är iaf 3 stycken små clowner som simmar omkring... jag är ganska säker på att de tar artemia, men det är inte lätt att se. De är små små små.

Troligen måste jag ge upp den här kullen och satsar på nästa istället. Hanen har redan börjat putsa och förbereda inför nästa lek.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dykaren ,bör man inte börja att mata med rotifers för att sedan när ynglen blir större gå över till artemia?
Är inte artemia i största laget att börja med?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor



Låter vettigt, ingen anledning att gråta sig sömlös du har ju som sagt lärt dignågot och kommer säkert lyckas bättre nästa gång! Men visst vore det roligt om några klarade sig! Lycka till!


Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rotifers är helt klart ett första foder att föredra... men Occelaris tillhör de clowner med störst yngel och jag har inga rotifers. Så jag testar med artemia och det verkar funka, de äter iaf.

Jag kommer dock att skaffa rotifers på sikt.

Mitt nyårslöfte är att odla minst 25 Bangaii.... och det blir kanske ett gäng clowner samtidigt.. :)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte hur bra det funkar med artemia... det är ju inget strålande resultat jag har haft hittills... men jag misstänker det beror mestadels på andra faktorer. Nästa kull hoppas jag kunna testa artemia lite bättre.

Bangaii har gått dåligt på sistone. Jag har två lekpar som egentligen borde gå i varsitt akvarium. Men efter lite strul så hamnade alla i samma kar och nu har jag bara lyckats fånga upp en av dem.... så det är bara ett par som går ihop... och när de leker så blir det kaos i karet och hanen spottar ut äggen efter ett par dagar. Så jag måste försöka fånga upp den extra hanen snarast...
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade samma problem, fast bara en hona och en hane som spottade ut äggen precis innan det var dags, så jag fick aldrig se några yngel,tror det är bäst att ha ett separat kar till lekparet. Dom leker ju utan problem , men sedan kommer problemen.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor



Vad roligt Dykarn, Pappa Dykarn....:o)


Gillar verkligen Clowner, det är superfina fiskar. Försöker lägga upp en bild på mina...:o)


[img]https://www.saltvattensguiden.se/upload/bilder/Piaff_20040107.JPG[/img]
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stefan
Frågar man inget så får man inget veta...
Rotifers är mycket små djur, en slags flercelliga ciliater.
Kolla här : [url="http://www.microscopy-uk.org.uk/mag/indexmag.html?http://www.microscopy-uk.org.uk/mag/wimsmall/rotidr.html"]Rotifers[/url]
Mvh Thomas
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...