Gå till innehåll

Nitriten


Julgran

Rekommenderade inlägg

Jag startade upp ett 290 lit kar för 6v sedan. Under fyra veckor fyllde jag på med "veckobytesvatten" från mina två små nano-kar som varit igång i knappt ett år tillsammans med nyblandat vatten. Jag har för tillfället 20 kg schysst ls i karet och 2x30w lysrör igång 8 tim dagtid. En grotech påhängsskummare puttrar dygnet runt.

Alla vattenvärden är som de ska enligt skolboken förutom värdet för Nitriten. Jag använder Salifert testen och värdet före 0 på färgkartan är 0,1 mg/l.

Från ovansidan så ser det nästan ut som noll = icke rosafärgat. Men när jag tittar genom provet från sidan så ser jag en svagt rosa färgton som visar att Nitritvärdet är 0,01 mg/l.

Hur pass allvarligt ska jag ta det att nitritvärdet är 0,01 mg/l och inte noll? Värdet jag mätt upp är 10 gånger mindre än det icke acceptabla 0,1 mg/l som finns på färgskalan. Noll är ju som sagt noll, men jag tänkte om det kanske var något annat som påverkar värdet så att det inte är helt noll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jepp, det är därför jag får 0,01 mg/l i värde från sidan. Frågan är om det fortfarande är för högt eller inte. Värdet är en tiondel av värdet före nollvärdet som man enligt anvisningarna på testet normalt använder sig av.

Eller för att förtydliga:

Enligt Salifert testen

0 = godkänt

0,1 = inte godkänt

Mitt värde = 0,01

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...