Gå till innehåll

Kemi-expert: Hur får man gammal korallsand vit och fin ?


uffe2

Rekommenderade inlägg

Jag har provat att använda klorin för att rengöra gammal "smutsig" korallsand

och resultatet är mycket imponerande.

Absolut krit-vit sand !

Jag har använt mängder med olika rengöringsmetoder tidigare och

inget fungerar lika bra som klorin. (inte ens i närheten)

Dock har jag inte provat saltsyra, som skulle kunna vara ett alternativ till klorin.

Efter rengöringen av sanden, så har jag lakat ur klorinen genom att lägga sanden i en tunna och bytt med hett vatten 2 ggr per dag i en vecka.

Jag har provkört detta ett par gånger i mitt karantän-kar och verkar fungera bra.

Men jag är osäker på vad som faktiskt händer rent kemiskt !

Vad jag vet är ju att klor dunstar ett ett tag (typ timmar till några dagar) i kontakt med luften.

Typ i simbassänger, badkläder och på kroppen (gammal simmare)

Kan man utveckla denna eller någon annan metod för att rengöra sand ?

Enklast är ju att bara köpa ny sand, men det vore kul att utveckla denna hobby!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aktivt klor har den otäcka sidan att om det finns organiskt material i det du skall rengöra så bildas klororganiska föreningar. Dessa är mycket svåra att bli av med i naturen eftersom de binder sig mot fett och kan gå direkt in i fiskkroppar (och människor genom huden). De är dessutom mycket svåra att bryta ner. Eftersom du sköljer noga finns ingen risk för d i n a invånare men sköljvattnet med eventuella klororganiska föreningar går ner till reningsverken och blir en del av den förorening av Östersjön (i ditt fall) som bland annat har lett till M-74.

Jag skulle prova en annan metod som bygger på samma kemiska princip som aktivt klor (dvs oxidering med hjälp av radikaler) nämlige väteperoxid. Fördelen med den är att restprodukterna är syrgas och vatten! Jag har aldrig provat men prova och rapportera resultatet så kanske vi har gjort en liten grej som påverkar Östersjön.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aktivt klor har den otäcka sidan att om det finns organiskt material i det du skall rengöra så bildas klororganiska föreningar. Dessa är mycket svåra att bli av med i naturen eftersom de binder sig mot fett och kan gå direkt in i fiskkroppar (och människor genom huden). De är dessutom mycket svåra att bryta ner. Eftersom du sköljer noga finns ingen risk för d i n a invånare men sköljvattnet med eventuella klororganiska föreningar går ner till reningsverken och blir en del av den förorening av Östersjön (i ditt fall) som bland annat har lett till M-74.

Jag skulle prova en annan metod som bygger på samma kemiska princip som aktivt klor (dvs oxidering med hjälp av radikaler) nämlige väteperoxid. Fördelen med den är att restprodukterna är syrgas och vatten! Jag har aldrig provat men prova och rapportera resultatet så kanske vi har gjort en liten grej som påverkar Östersjön.

MVH Lasse

skulle man då bara blanda i peroxiden i vattnet och låta det stå några dagar för att sedan sjölja ur det och sedan klart för användning?

jag har en dunk med 60% väteperoxid i källaren som jag hämtat på jobbet som man skulle kunna avända om man fick för sig det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väteperoxid är väl det som blodiner har i håret,

så då kan det ju inte vara vanebildande ? ;-)

Aktivt klor har den otäcka sidan att om det finns organiskt material i det du skall rengöra så bildas klororganiska föreningar. Dessa är mycket svåra att bli av med i naturen eftersom de binder sig mot fett och kan gå direkt in i fiskkroppar (och människor genom huden). De är dessutom mycket svåra att bryta ner. Eftersom du sköljer noga finns ingen risk för d i n a invånare men sköljvattnet med eventuella klororganiska föreningar går ner till reningsverken och blir en del av den förorening av Östersjön (i ditt fall) som bland annat har lett till M-74.

Jag skulle prova en annan metod som bygger på samma kemiska princip som aktivt klor (dvs oxidering med hjälp av radikaler) nämlige väteperoxid. Fördelen med den är att restprodukterna är syrgas och vatten! Jag har aldrig provat men prova och rapportera resultatet så kanske vi har gjort en liten grej som påverkar Östersjön.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jisses! Är ni galna!! Jag jobbar med väteperoxid och det är en kemikalie man måste ha respekt för. Om du förvarar 60% peroxid i en dunk hemma så får du vara extremt försiktig!! Livsfarligt. Om man tappar upp väteperoxid i en dunk och det finns någon rest av något annat t.ex en liten bit metall så kommer peroxiden reagera och då frigörs enorma mängder syrgas som kommer få dunken att explodera.Om man häller väteperoxid i en hink med grus så skulle inte jag vilja vara i närheten. Högkoncentrerad peroxid kan också självantända om du har spillt på textilier eller trä. Om man får det på t.ex skorna och det torkar så börjar skorna brinna. 1L 6% väteperoxid frigör 200L syrgas så 1L 60% bör då frigöra 2000L syrgas så en dunk med 5L har då 10000L syrgas bundet!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jobbar du på EKA-Bohus Svärd? Då kan du väl titta upp efter skiftet någon gång, jag ser fabriken från terassen. Jag tvivlar på att Hultis har 60% väteperoxid hemma normalt brukar den levereras i dunkar med 36 % innehåll. Det är helt riktigt att om man släpper ner en metallbit i en sådan dunk och stänger korken så flyger allt år h-e. Men varför skall man göra detta? Man kan blanda 36 % väteperoxid i osmosvatten (finns 36% att köpa på apoteket) till ca 5-10% och sedan använda detta i ett öppet kar. I detta fall är det viktigt att använda avjoniserat vatten, destillerat vatten eller RO-vatten eftersom mycket små mängder av klorrester snabbt startar igån processen.

Svärd har rätt att man måste vara försiktig vid förvaring men idag har man lagt i någon typ av stabilisering i väteperoxiden som gör den lite mindre farlig än förr.

Svaga lösningar är inte explosionsbenägna - alla blondiner är ju inte bombade - eller hur Svärd.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur kan blondiner klara av att hantera väteperoxid, men inte J.Svärd ? he-he !

Vad tror ni om att använda svag saltsyra (~1-5 %) istället ?

Man har en hink med sand som är täckt med vatten och

sedan häller man i några deceliter svag saltsyra ? (SIV-principen = Syra-I-Vatten)

Vad jag förstår, så om sanden torkar så försvinner även saltsyran (HCL),

för den ombildas till klor och vätegas.

Är det rätt, eller ?

Fast i praktiken skulle jag nog laka ur sanden med vatten efter tvättning och sedan torka den,

för att bli av med sista resterna av saltsyran.

Jobbar du på EKA-Bohus Svärd? Då kan du väl titta upp efter skiftet någon gång, jag ser fabriken från terassen. Jag tvivlar på att Hultis har 60% väteperoxid hemma normalt brukar den levereras i dunkar med 36 % innehåll. Det är helt riktigt att om man släpper ner en metallbit i en sådan dunk och stänger korken så flyger allt år h-e. Men varför skall man göra detta? Man kan blanda 36 % väteperoxid i osmosvatten (finns 36% att köpa på apoteket) till ca 5-10% och sedan använda detta i ett öppet kar. I detta fall är det viktigt att använda avjoniserat vatten, destillerat vatten eller RO-vatten eftersom mycket små mängder av klorrester snabbt startar igån processen.

Svärd har rätt att man måste vara försiktig vid förvaring men idag har man lagt i någon typ av stabilisering i väteperoxiden som gör den lite mindre farlig än förr.

Svaga lösningar är inte explosionsbenägna - alla blondiner är ju inte bombade - eller hur Svärd.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jisses! Är ni galna!! Jag jobbar med väteperoxid och det är en kemikalie man måste ha respekt för. Om du förvarar 60% peroxid i en dunk hemma så får du vara extremt försiktig!! Livsfarligt. Om man tappar upp väteperoxid i en dunk och det finns någon rest av något annat t.ex en liten bit metall så kommer peroxiden reagera och då frigörs enorma mängder syrgas som kommer få dunken att explodera.Om man häller väteperoxid i en hink med grus så skulle inte jag vilja vara i närheten. Högkoncentrerad peroxid kan också självantända om du har spillt på textilier eller trä. Om man får det på t.ex skorna och det torkar så börjar skorna brinna. 1L 6% väteperoxid frigör 200L syrgas så 1L 60% bör då frigöra 2000L syrgas så en dunk med 5L har då 10000L syrgas bundet!!

galna är kanske bara förnamnet hehe, helt klart är det farligt svärd. har själv sett effekten av ämnet, sett det fräta sönder betong runt golvbrunnar, träskor som börjar ryka och både det ena och det andra så respekt har man..

jobbar ju på ett pappersbruk och har inte många meter upp till blekeriet och vad dom sa så var det väldigt hög koncentration på vätskan. runt 50-60% men jag kan ha hört fel oxå =) det fungerar bra att bleka trofeér med iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...