Gå till innehåll

mitt fiskbestånd håller på att dö ut


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

hittade 2 clowner på botten i morse . en tredje håller på att dö och min gula fjäril........... allt ser så grått och trist ut i akvariet.....
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du lite data för analys?
Vad har du gjort på senaste i akvariet som kan medfört förändringar?
Har du köpt ny utrustning, nya fiskar/djur, ändrat inställningar i cirkulation eller annan utrustning?

Hur stort är karet, vilken besättning har det, hur mycket LS?
Vad har du för utrustning rent allmänt?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Behöver fortfarande veta vad för kar du har, vad för skummare, hur mycket LS, hur mycket fisk, vilka djur kan ha dött och förgiftat karet?
Vilka mätvärden får du fram?

Kan räcka med att den nya skummaren inte har vart tillräckligt effektiv så du har fått höga mitrit/ammoniak/nitratvärden
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nitrite-0,2
nitrate-5,0
ammonia-0,6
ph-7,7
phosphate-0,0
calcium-750
carbonate-80
free(non-chelated) iron-0,0
chelated iron-0,0
salt-34%
percula-120,am turboflotor för percula,ls-60kg,hade 4 clowner kvar 2, Kejsarfiskar 2,en sjöstjärna och en fjäril........
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,
Kalciumvärdet är på tok för högt. Du måste nog byta vatten omgående så du får ner kalciumvärdet till i a f under 500 ppm. Vad ligger kH-värdet på mätt i ppm? pH-värdet ligger lite lågt men det beror nog på kH:t och kalciumet. Annars är värdena ok tycker jag, eller rättare sagt de borde inte orsaka att fiskarna dör.
Hur tillsätter du kalcium?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du i KH?

PH på 7,7 är lite lågt men inte så farligt tycker jag att fiskarna ska dö av.
Calciumet är även det lite väl högt, men borde inte påverka fiskarna tycker jag.

Salt 34%? gissar på felskrivning, 3,4% eller?
Vad blir det i densitetskala?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker väll att nitrat är lite höggt men det ska väll inte ha med detta att göra.
Som Nicklas säger CA och PH stämmer inte byt vatten !
Har du hittat alla fiskarna som har dött så att det inte ligger nån nånstans å rutnar ?
Salt halten vet jag inte vad 34% inebär men det kanske nån annan vet om det är bra
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,
Du menar väl inte att KH:t ligger på 80 dKH? Kikade i en tabell för balanserade lösningar (för Ca och kH) och med en Ca-nivå på 800 ppm kommer kH:t ligga på 112 dKH, men att erhålla dessa koncentrationer i karet borde vara omöjligt om du inte har överdoserat med t ex kalciumklorid (och buffer) kraftigt.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rätta mig om jag har fel!!!

Ammonia skall vara noll och Nitrit skall vara noll. Både nitrit och ammonia är direkt skadligt för fiskar.

Gör ett vattenbyte
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,
Spille, du har rätt, de skall ligga på så gott som noll, men värdena som snabbaville har orsakar troligen inte fiskdöden. Tror att felet ligger i det höga Ca-värdet, så Ville skulle du kunna mäta KH:t (igen)?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nicklas. Själv tror jag inte att ett högt ca-värde orsakar en snabb fiskdöd, men det är vad jag tror och det finns säkert någon som Vet med säkerhet om en högt ca kan resultera i död. Däremot så kan ju möjligtvis ett lågt Kh ge den utgången då ett svängande ph-värde är en följd av detta. Vidare till ammonia, ammonia är vad jag har förstått "flyktigt" vilket innebär att det kan ha legat på en betydligt högre nivå några timmar innan och orsakat skadan på fiskarna.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,
Tror inte heller att Ca-värdet isig orsakar fiskdöden (såvida inte höjningen skett väldigt snabbt), men KH:t kan ställa till en del, varför jag återigen undrade om detta värde. Något är uppenbarligen fel med Ca och PH...sen om det är detta som orsakar fiskdöden eller ej vet jag inte.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...