Gå till innehåll

Lämplig anemon


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

Sitter och kontemplerar och funderar på vad jag skall ha för levande i mitt kar.

Vill gärna ha nån typ av anemon i karet till mina kommande Ocellarisclowner.

Tänkte snöra i anemonen bland de första levande så den får gå omkring länge och väl innan den slår rot utan att bränna andra koraller och sådant.

Så frågan är:

1: kan man stoppa i en anemon i ett rätt nystartat kar, låt oss säga 3 månader efter uppstart?

2. vad finns det för lämpliga anemoner till ocellarisclowner som är ganska tåliga?

För sist jag hade sal så dog min lila hetaractis magnifica anemon, och efter det så dog allt annat såp jag antar att det beror på anemonen.

Vet inte om jag hade otur eller om denna är speciellt känslig?

För annars tycker jag att just H.magnefica är bland dom vackraste enemonerna och skulle gärna ha en sådan om det funkar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kan säga att jag hade nog tur när jag startade mitt i kar ifjol utan att vara så värst påläst men jag tyckte synd om mina clowner då så jag köpte en lila magnifica efter ca 3-4 månader och den lever än. det är nog inte att rekomendera att stoppa ner den i så nytt men vågar du chansa så.. min verkade inte ta nån skada (vad man kunde se) men det är en annan sak, den lever än iaf!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe ok =)

Jo för jag tänkte ju så att stoppar jag ner den efter ett år så kommer det ju va massa koraller den kan kuta in i när den försöker hitta nån bra plats... :/

Finns det nån mindre känslig art? eller är det ungefär lika på alla?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe ok =)

Jo för jag tänkte ju så att stoppar jag ner den efter ett år så kommer det ju va massa koraller den kan kuta in i när den försöker hitta nån bra plats... :/

Finns det nån mindre känslig art? eller är det ungefär lika på alla?

det finns aldrig några garantier för att en anemon ska sitta stilla =) visst att min magnefica är lite udda, den SKA sitta kvar på samma ställe fast den inte ser ut att gilla det? men det är ju olika. den andra stora anemoner jag har den flyttar LS stenar som väger säkert 2-3 Kg när den trycker under foten så man kan aldrig gå säkert när det gäller anemoner...

vet inte hur det är med känsligheten mellan olika anemoner, jag har 4 stycken i mitt just nu och alla verkar trivas, men det känns lite over kill med 4st!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker inte att du ska ha ner nån anemon på läng förrän karet har gått in sig ordentligt.

Anemoner är känsliga djur som kan slå ut hela din burk om dom inte har rätt förutsättningar dessutom så är det ett djur som bli runt600 år i naturen å då prova med ett sådant djur är riktigt korkat eftersom dom blir färre å färre i naturen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En anemon är väl inget måste för clownerna däremot kan du ju byta ut anemonen mot en liknande värd korall vet att det finns flera stycken som har clowner tillsamans me olika koraller istället för anemoner,de skulle nog underlätta för dig med då anemoner kan ställa till me lite problem :)

M.v.h

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min vildfångade clowner har flyttat in i min rhodactis indonesis och dom verkar trivas skitfint där!

Var förresten de första dom simmade till när jag slängt idom i tanken.

Jag har dock haft ett par andra clowner med en anemon.. och dom flyttade aldrig in i den :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

stoppade i min quadricolor efter ca 8 mån men mina clowner ser inte ens åt den, de har väl det för mysigt i min sarcophyton för att vilja flytta.

Mitt tips Jurgonh, skaffa något annat till dina clowner så länge tills karet har gått in sig ordentligt.

Angående vandrande anemoner.... hittar de en bra plats att vara på så flyttar de sig inte har 3 st olika i min burk just nu och alla har stannat på den plats jag valt åt dem, j-kla tur för mig :nöjd:

Quadricolorn har efter vad jag har läst bäst förutsättningar för att klara sig i ett akvarium, de vill gärna ha någonstans att kila fast foten, gärna underkanten på en sten så att foten är skyddad och bara tentaklerna sticker fram och såpass strömt att de får bra med cirkulation men inte så mycket att tentaklerna ligger ner.

Håller med Sunny och Gustaf F

Här finns lite att läsa www.wetwebmedia.com/marine/inverts/cnidaria/anthozoa/anemones.htm

www.carlosreef.com/AnemoneFAQ.pdf

Lycka till med uppstarten!

Mvh Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

slår nånsins korallen ut om det är en clownfisk och simmar i den hela tiden?

Jag hade nån sarcopythonliknande korall sist jag hjade salt, och sen köpte jag en putsarräka som hela tiden ställde sig på korallen så den drog ihop sig, så den var nästan aldrig utslagen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...