Gå till innehåll

Vem är Robin J. Shields, Ph.D., The Oceanic Institute?


Jaken

Rekommenderade inlägg

Jag håller på att läsa på om Copepods och stötte på denna intressanta textraden.

Robin Shields who did the best copepod work has gone back to Scandanavia - a real loss to the ornamentals biz.

Inlägget är från 2004.

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=476262

Är det någon här som vet något mer om vem denna man är som har forskat en hel del om Copepods.

Någon som vet vilket skandinaviskt land har han åkt tillbaka till? Skulle vara kul att komma i kontakt med han.

(Lasse vet du?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, jag har inte stött på hans namn tidigare.

Jag gjorde en googling på "Robin J. Shields" (inklusive citatteckena). Resultatet tyder på att han på något sätt är knuten till University of Wales Swansea. Han finns som medförfattare till ett arbete om plantprotein i torskpellets. Jänkarna kanske inte kan skilja på skandinavien och Europa? Han verkar vara knuten till fiskodlingsforskning så det är väl inte helt omöjligt att han har jobbat i Norge.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Lasse. Anledningen varför jag frågar är att hans namn dyker upp konstant när jag läser om Copepods och dvärgkejsare och när jag läste att han kanske fanns i Skandinavien blev jag nyfiken. Håller på att läsa på allt jag kan hitta om försöken som gjorts att odla C.Loriculus.

Hade varit kul att fått gått på detta möte som var i våras.

Marine Ornamentals '06 Meeting, Las Vegas, NV, Feb. 13-16, 2006.

Här finns talarlistan och program:

http://www.hawaiiaquaculture.org/docs/MO06talks.pdf

MOlogo.jpg

http://www.hawaiiaquaculture.org/marineornamentals06.html

-------------------------------------------------------------------

Hade varit kul att få lyssna på detta föredrag av Robin J Shields

ONTOGENY OF THE DIGESTIVE SYSTEM DURING EARLY LARVAL DEVELOPMENT

OF THE FLAME ANGELISH Centropyge loriculus: A MORPHOLOGICAL AND

HISTOLOGICAL STUDY

Även Fosså och Borneman hade föredrag. Suck...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Lasse. Anledningen varför jag frågar är att hans namn dyker upp konstant när jag läser om Copepods och dvärgkejsare och när jag läste att han kanske fanns i Skandinavien blev jag nyfiken. Håller på att läsa på allt jag kan hitta om försöken att odla C.Loriculus.

Hade varit kul att få gå på detta möte i våras.

Marine Ornamentals '06 Meeting, Las Vegas, NV, Feb. 13-16, 2006.

Här finns talarlistan:

http://www.hawaiiaquaculture.org/docs/MO06talks.pdf

MOlogo.jpg

http://www.hawaiiaquaculture.org/marineornamentals06.html

-------------------------------------------------------------------

Hade varit kul att få lyssna på detta föredrag av Robin J Shields

ONTOGENY OF THE DIGESTIVE SYSTEM DURING EARLY LARVAL DEVELOPMENT

OF THE FLAME ANGELISH Centropyge loriculus: A MORPHOLOGICAL AND

HISTOLOGICAL STUDY

Även Fosså och Borneman hade föredrag. Suck...

Föredraget finns med mycket stor sannolikhet som en vetenskaplig artikel. Du kan nog söka på UB i någon lämplig databas eller försök och kontakta honom via adresser som du får fram när du googlar på namnet.

Ska du slå dig på odling av dvärgkejsare så föreslår jag att du försöker läsa allt du kan komma åt om brachionusodling, näringsberiknig med mera. Det är den första tiden som larv som är det jobbiga. Jag jobbade 4 somrar med ett torskodlingsprojekt i Lysekil - det var svettigt men roligt.

mvh Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan nog söka på UB i någon lämplig databas

Lasse vad är UB?

Någon som vet var man får tag på denna artickel?

Olivotto, I., Holt, S. A., Carnevali, O., Holt, G. J., 2006. Spawning, early development, and first feeding in the lemonpeel angelfish Centropyge flavissimus. Aquaculture 253, 270-278.

Problemet med odling av Centrophyge ligger precis som du påpekar Lasse i att de är otroligt små när de kläcks. De flesta Brachionus sorterna är för stora, då man måste ner mot 50µm i storlek för att ynglena ska kunna få i sig dom. En lösning som brukar lyftas fram i diskussionerna på många forum är att urvalsodla fram en ren ss-kultur ur en "vanlig" kultur. Samt hitta en art som går att få fram tillräckligt hög densitet i kulturen av.

Frank Baench och RCT på Hawai, Reef Culture Technologies drog 2002 upp den första kullen av Centrophyge någonsin odlad i fångenskap. De har sedan det lyckats odla fem sorter till. Men, de vill inte säga vilken planktontyp den använder, vilket jag har full förståelse för. Vissa påstår att de plockade fodret direkt ur havet, vilket de själva förnekar.

fig22b.jpg

http://www.rcthawaii.com/

Förhoppningsvis kommer vi någon gång i framtiden få se mycket mer odlad fisk i våra butiker, vilket jag tycker är en positiv utveckling av vår hobby.

Att jag som hobbyakvarist i kalla Sverige lyckas lyckas knäcka nöten är lika stor chans som att en gris skulle flyga förbi mitt fönstret på femte våningen nu. Men hur som helst är det alltid kul att läsa på lite.

pig.gif

Wow, kolla en gris!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse vad är UB?

Någon som vet var man får tag på denna artickel?

Olivotto, I., Holt, S. A., Carnevali, O., Holt, G. J., 2006. Spawning, early development, and first feeding in the lemonpeel angelfish Centropyge flavissimus. Aquaculture 253, 270-278.

Vet jag inte om detta är samma person som varit med i artikeln men skulle gissa på det, i så fall har du en mailadress till henne på sidan.

G. Joan Holt

Professor, Department of Marine Science

Research Professor, Marine Science Institute

Larval Fish Ecology/Marine Aquaculture

http://www.utmsi.utexas.edu/staff/gjholt/index.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För mig står UB för universitetsbiblioteket, men jag kanske bara är skadad av att ha pluggat för länge. :smiley9:

Helt riktigt.

Jag vet inte men jag har fått för mig att du studerar Jaken så jag trodde du förstog vad jag menade.

Skriv till någon av författarna och be om en reprint. Numera brukar de ha artiklarna elektroniskt så det brukar gå bra. Annars är det så att när du publicerar något brukar du få kopior (reprints) för personligt bruk att spridas.

Eftersom du har källa och årgång kan du vända dig till ditt lokala biblotek och be dem skaffa en kopia (eller till UB)

Vi fick bäst resultat med torskynglen när vi plockade plankton direkt från havet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte men jag har fått för mig att du studerar Jaken så jag trodde du förstog vad jag menade.

Du hade inte helt fel Lasse, jag tog min examen i våras. Och trotts alla år av boknötande så ramlade inte poletten ner vad UB var. Men nu är jag med på noterna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...