Gå till innehåll

Kejsare i korallakvarium


alofstrand

Rekommenderade inlägg

Kejsare i korallakvarium hur funkar det har hört 50/50 historier om det nämnligen, stämmer det att man skall köpa dem när dom är riktigt små isåfall?? och vilka kejsare är mer lämpliga än andra....

är intresserad av imperatorn , navarchus,ciliaris , annularis

mvh Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det skall fungera bra med kejsar fiskarna. Jag har haft Ciliaris & Semicirkulatus och båda gick mycket bra. Lite slagsmål i början men akvariet var stort så de hittade sina revir till slut. I båda fallen köpte jag dem när de var mycket små. Ciliarisen t ex var bara 2,5 cm. Efter några år var den ca 12-14 cm.

De andra arterna du nämner har jag inte testat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det skall fungera bra med kejsar fiskarna. Jag har haft Ciliaris & Semicirkulatus och båda gick mycket bra. Lite slagsmål i början men akvariet var stort så de hittade sina revir till slut. I båda fallen köpte jag dem när de var mycket små. Ciliarisen t ex var bara 2,5 cm. Efter några år var den ca 12-14 cm.

De andra arterna du nämner har jag inte testat.

Dom var aldrig och åt på dina koraller?

Det är väl där som är största risken, inte att dom är agressiv mot andra fiskar, utan att det är risk att dom äter koraller, som jag förstått det..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade inga koraller, så där fanns inget att äta för dem. De var aldrig agressiva mot andra fiskar, bara inbördes. Det är väl inte helt perfekt att blanda kejsare med kejsare.

Oki.. för jag tror det var det han undrade om.. vilka kejsare som var lämplig i ett korallakvarium... och det är väl ett risktagande, vissa verkar lyckas bra att ha dom med koraller, och vissa lyckas inte.. så det är väl lite gambling...

Dvärgkejsare skall dock inte va nå problem alls med, vare sig det gäller koraller eller andra fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft imperator vid 3 tillfällen utan problem de enda korallerna du får skippa är tracophyllia, catalaphyllia och liknande.sps'er och vissa kejsare inte alla! fungerar bra. De som man ska se upp med enligt erfarenheter av andra är cilliaris, passer, paru, Tricolor och annularis som kan vara lite mer besvärliga i en korallburk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan bara uttala mig om Imperator för det är den enda kejsaren jag haft. Alla fiskar är väldigt individuella men Imperatorn jag hade i mitt mjukkorallakvarium fram tills i våras funkade ganska bra. Du kan glömma att ha knappar och av någon anledning så var vissa mjukkoraller smaskigare än andra. Den gillade tex vissa Sinularia medans andra varianter av Sinularia struntade den i. Skaffar man sig en kejsare får man vara beredd på att vissa saker inte funkar. Musslor är nog också svårt att ha i karet har jag fått för mig tillsammans med kejsare.

En fördel med min Imperator var att den käkade glasrosor vilket jag inte hört någon annan upplevt.

Om man drog ner på matningen så började den genast mumsa koraller. Jag tror att så länge man matar den rikligt så är det inte så stort problem.

Om du har en bra skummare så att du klarar att mata tills den är mätt så tycker jag du kan göra ett försök med kejsare.

Sedan måste jag även skriva att jag inte tycker det Jörgen skrev om att Dvärgkejsare inte är några som helst problem med koraller riktigt stämmer. Och då syftar jag på mjukkoraller vilka många (nästan alla) sorters dvärgkejsare gillar att noppa på. Det dödar inte korallerna men de slår inte ut som de ska. Hur de funkar med stenkoraller har jag ingen erfarenhet av.

Dwarf angels will sample live corals and other invertebrates as well as micro and macro-algae. Before attempting one, keep in mind how difficult a pygmy angel will be to remove should it turn into a nibbler in your reef.Wetwebmedia

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sedan måste jag även skriva att jag inte tycker det Jörgen skrev om att Dvärgkejsare inte är några som helst problem med koraller riktigt stämmer. Och då syftar jag på mjukkoraller vilka många (nästan alla) sorters dvärgkejsare gillar att noppa på. Det dödar inte korallerna men de slår inte ut som de ska. Hur de funkar med stenkoraller har jag ingen erfarenhet av.

Oki, sorry om jag vilseledde er där, var inte min mening :P

Fick för mig att dvärgkejsarna var helt lugn med koraller, men då lärde jag mig det också =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är kejsarna jag har i mitt akvarie:

Pomacanthus imperator

Pomacanthus xanthometopon

Pomacanthus asfur

Pomacanthus navarchus

Pygoplites diacanthus

Apolemichthys xanthurus

Jag har dem bara ihop med SPS:e och det är i huvudsak Acropora. Jag kan inte garatera att det alltid fungerar, för det finns rötägg även bland fiskar, men för det mesta så fungerar det nog med dem som jag har. Om de skulle nafsa någon gång på en korall så gör det ingenting, korallerna klarar det. Jag ger dem rikligt med mat så de slipper sök efter mat bland korallerna.

Att man ska köpa Kejsare små har mer att göra med att de är lättare att anpassa dem till akvariemiljön och att de klarar transporten bättre, det gäller i synnerhet Pygoplites. Har de väl klarat anpassningen till akvariet så är det ganska härdig fiskar.

Det är lättare att sätta samman flera Kejsare än kirurger, de gör för det mest upp rangordningen på nån vecka. Visserligen så kan de simma runt ibland och puffa på varandra, men det är ej på lika stort allvar som när kirurger inte trivs ihop.

Något annat som man kan nänmna är att de kan gör ljud med simblåsan, så om de bråkar så låter de också.

Pwin som Niclas nämde har goda erfarenheter av kejsare ihop med lite andra koraller också bl.a. Euphyllia, Bubbelkoraller, Sinularia, Sarcophyton, Rörkoraller (Clavularia), Blastomussa m.fl.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anders jag tror att vissa upplever stora kejsare som besvärliga mot koraller därför att de inte får tillräckligt med mat. En stor kejsare kan stoppa i sig massor med mat och de flesta med korallburkar kan inte mata så mycket som de behöver utan att förstöra vattenkvaliten.

Jag har för övrigt också goda erfarenheter av kejsare med SPS, Euphyllia, Capnella, Sarchophyton, richordea, xenia och några till jag inte har namnet på. Enda kravet är att de får bra med mat, magra kejsare kommer att tugga på koraller.

Jag har följande stora kejsare i min burk.

P. imperator

P. asfur

Diademkejsare

A. trimaculatus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill inte vara en glädjedödare men jag såg att du har ett 310L kar och har du inte ett betydligt större kar så är det bäst att du glömmer kejsare.

Det finns ju flera dvärgkjesare som är väldigt vackra och som går bra. Kanske dock inte dom tråden handlar om. Själv har jag en C bispinosus i mitt kar som går bra med korallerna. Emellanåt är den och kollar lite och pickar till. men det ser mer ut som om den hittar något litet ätbart som ligger på korallen.

Är det någon som har erfarenhet av släktet Genicanthus och koraller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Har kört en ungfärgad P. imperator, en ungfärgad H. bermudensis och en utfärgad P. Annularis med massa mjukkoraller utan problem. Nu kör jag en utfärgad P. navarchus med massa SPSer utan problem. Då och då nyper de kanske till i nån korall, men inte tillräckligt för att skada eller störa korallerna på längre sikt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...