Gå till innehåll

korall sand


<<JOHAN>>

Rekommenderade inlägg

Jag har ca 35mm fin korallsand i akvariet men bara framför levande stenen, så att det inte samlas masa skit bakom den så lätt.

Pratade med en akvarie handlare idag och han sa att om jag ska ha sand överhuvud taget, så ska jag ha max 10mm bara så att det täcker botten.

Så då till frågan!

Har jag kanske lagt i för mycket sand? Hur mycket har ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nada, det samlades en massa skit o jag blev lite nojig att den skulle till slut krasha karet... Men vissa har 10cm så anaeroba (ej syre krävande) bakterier som hjälper till o förvandlar nitrat till kväve som sen vädras ut via ytan eller skummare. Eller så har man ett tunnt lager o så suger man upp det en gång i veckan o gör ren o sen häller tebaks. Men det en massa jobb.

Så jag kör utan, då lägger sig skiten i en hög, oftast under en av pumparna i karet o så suger jag ur den med hävert (slang) då jag byter lite vatten en gång i veckan.

Sen får vi se vad resten svara.. : )

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har 0,5-1 cm med korallkross. lagom mycket för att täcka botten. jag suger rent med "slamsugaren" en gång i veckan i samband med vattenbyte, funkar bra för mig.

efter allt jag har hört så "ska" man antingen köra med ett så tunt lager som möjligt, eller köra igång en dsb. inte mitt i mellan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur länge har karet varit igång? ibörjan ska man (enligt vissa) inte byta vatten tills nitrattoppen har klingat av. Jag byter ca 15- 20 liter i veckan (har 80 liter) för jag har hög biologisk belastning och tar bort skit. Detta gör att jag inte behöver tillsätta calcium eller andra kemikalier för att mina koraller ska få det de behöver. Vet en kille som inte byter vatten alls, han tillsätter kemikalier o osmosvatten o det funkar bra. Vissa säger 10% i månaden.

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

till ett kar i din storlek så är det ett bra riktmärke att byta 20-25 liter i veckan, ta bort eller lägg i mer sand - 3,5cm är bara en "skitfälla" och kolla om du har fosfat i vattnet -om du har låga fosfatvärden så ska du tända din belysning också, annars får du bara en längre inkörningsperiod.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...