Gå till innehåll

mjölkigt vatten nr.2


Draedon

Rekommenderade inlägg

har börjat tillsätta tropic marines Ca och Mg. Har höjt dosen med Ca för att få upp värdet, blandar pulver + vatten i en liten burk och häller sedan i akvariet. tycker inte det löser sig lika bra annars, lite pulver lägger sig på botten.

när jag häller i kalkgroggen i akvariet så blir vattnet mjölkigt, det lägger sig dock på nån timme, men är detta "farligt" ? kan något ta skada av detta? har inte överskridit maxdosen som tropic marine angett.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har börjat tillsätta tropic marines Ca och Mg. Har höjt dosen med Ca för att få upp värdet, blandar pulver + vatten i en liten burk och häller sedan i akvariet. tycker inte det löser sig lika bra annars, lite pulver lägger sig på botten.

när jag häller i kalkgroggen i akvariet så blir vattnet mjölkigt, det lägger sig dock på nån timme, men är detta "farligt" ? kan något ta skada av detta? har inte överskridit maxdosen som tropic marine angett.

Inte farligt men kan tyda på att du fått i för mycket kalcium och därmed får en fällning av kalcium och karbonat. Kolla KH före och efter en tillsättning

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok, då beror det säkert på att jag blandar i en liten burk innan det hamnar i karet. blir ju rätt mycket kalcium i förhållande till den lilla mängd vatten i blandningsburken.

I det stadiet är det inte så stor fara om du använder osmosvatten. Det är när denna höga koncentration skall i akvariet som det kan uppstå lokala härdar av hög kalciumhalt. Tillsätt sakta och där det strömmar som kraftigast.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...