Gå till innehåll

Glasborrning


drydiver

Rekommenderade inlägg

Jag hittar inte tråden som Wrang hade angående boora glas med Dremmel

Min fråga är vilka stift skall man använda?

Ska borra ett 63mm hål i sump på gaveln för att leda vatten från mitt tricklefilter.

När jag borrade mitt akvarium i botten fick jag låna en riktig glasborr från en akvarieaffär, tänkte nu lära mig själv då jag har en Dremmel.

//Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag brukar använda 2st olika stifft ett för att göra första hålet med sedan byter jag när jag skär runt.

Börja med ett runt stifft för att göra hål med.

Sen brukar jag ta ett snett eller rakt stifft, både funkar bra.

Tänkt på att kyla hela tiden, jag brukar använda en duschflaska och spruta rikligt med fatten på skärytan. Om du inte kyller så är det risk att glaset spricker, samt att det kommer gå åt enhel del diamant stifft.

Jag tror varje person skär på sitt eget sätt, så testa dig fram lite vad som går lättast för dig, räkna med att det tar ganska långtid bara. Inget bra att ha för bråttom då blir det bara dåligt.

Lycka till

Torbjörn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag själv blev ju med Dremel (orginalet) nu när man övergick till 30 igår, så tankarna går genast till att bottenborra Juwel-burken ändå och skippa overflowbox.

Nu känner jag mig lite extra skakis när det gäller att slipa upp hål i botten. Något tips sådär generellt för att verkligen undvika att glaset spricker? Tålamod har jag hajjat, kylning likaså, men hur är det tänkt med tekniken?

Ska man först slipa ett centrumhål, sedan gå ut mot kanten och sedan köra runt för att återkomma till början på ringen igen? (med stiften genomgående hela tiden??)

Känns lite skakigt att sätta slipen i ett dyrt kar. :smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...