Gå till innehåll

Fiskarna Kliar sig!!


Jonne

Rekommenderade inlägg

Halloj på er!! Ny här..och nybörjare med salt..

men Mitt problem med min a gula kiriurger (5 st), clowner (4st) , algätare jag inte kan namnet på nu...DOM åker o kliar sig på LV o 2 st mjukkoraller jag har hela tiden..Började i går...Clownerna tycker jag har lite ihopsatta stjärtfenor..ser lite grumliga ut!!

Sjukdom???

Har haft i gång mitt kar 6 veckor nu..350 L. 90 kg LV.Uv 25w, skummare..

Temp 26,3.. sänk med en fläkt..legat på 27,5-29 grader innan...

samt...Rejält med grönalger på glaset..tar bara 12 timmar så är dom gröna..vad göra???blir tokig fönsterputsare...

Salt 1021

Nitrit 0

Nitrat 25

Ph 8,5

Kh 9,6

P04 0,03

Amoniak 0,25

Tacksam för svar eller synpunkter på mina värden...

Jo glömde..Fick vita prick för 1 vecka sedan..men gick bort efter 2 -3 dagar då jag köpte 25W UV!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

verkar som om du har startat burken lite för fort (mothugg från Lasse? ;) ) och inte väntat ut vattenvärdena. körde du igång allt för 6 veckor sedan med ljus och allt?

Nä gammal man orkar inte mer idag - bingen gäller:smiley12: Men "I´ll be back" :kram:

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Halloj på er!! Ny här..och nybörjare med salt..

men Mitt problem med min a gula kiriurger (5 st), clowner (4st) , algätare jag inte kan namnet på nu...DOM åker o kliar sig på LV o 2 st mjukkoraller jag har hela tiden..Började i går...Clownerna tycker jag har lite ihopsatta stjärtfenor..ser lite grumliga ut!!

Sjukdom???

Har haft i gång mitt kar 6 veckor nu..350 L. 90 kg LV.Uv 25w, skummare..

Temp 26,3.. sänk med en fläkt..legat på 27,5-29 grader innan...

samt...Rejält med grönalger på glaset..tar bara 12 timmar så är dom gröna..vad göra???blir tokig fönsterputsare...

Salt 1021

Nitrit 0

Nitrat 25

Ph 8,5

Kh 9,6

P04 0,03

Amoniak 0,25

Tacksam för svar eller synpunkter på mina värden...

Jo glömde..Fick vita prick för 1 vecka sedan..men gick bort efter 2 -3 dagar då jag köpte 25W UV!!

25 i nitrat låter nästan som gjort för alger! simmar alla fiskarna på samma sätt och kliar sig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nix..men mest clownerna med ihopsatta stjärtfenor.äver algätaren...

sänka Nitraten... Vattenbyte? Hur mycket??

är ju rätt svårt att svara på fiskarnas beteende genom text så har nu någon kamera nära till hands så är det ett stort +.

att sänka nitraten finns det många sätta att tillgå, vattenbyten kan jag inte svara på för jag har brukat andra metoder som vodka, svavelkulor, caulerpa och andra nytto alger t ex. och det har funkat bra för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är ju rätt svårt att svara på fiskarnas beteende genom text så har nu någon kamera nära till hands så är det ett stort +.

att sänka nitraten finns det många sätta att tillgå, vattenbyten kan jag inte svara på för jag har brukat andra metoder som vodka, svavelkulor, caulerpa och andra nytto alger t ex. och det har funkat bra för mig.

Ok...Får prova vodka metoden då...Tack för hjälpen...

Ska se om jag kan ta några bilder i morgon..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...