Gå till innehåll

hjälp! min red dragon pump är kokhet!


gesi

Rekommenderade inlägg

jag har en sump med nästan 40 grader i nu!!

sumpen är ca 1m hög 1m lång och 62 cm bred så det är ett ganska schysst utrymme där sumpen på 95l står tillsammans med en Bubble King 250 extern skummare.

satte igång skummaren imorse (som matas av en new jet 1200 och är de enda sakerna som är igång i sumpen) och åkte hem på lunchen och vattnet i sumpen var 32 grader!

försökte hitta värmekällan och RD pumpen (1500luft/4000vatten) på skummaren var kokhet..

nu kommer vi till nästa grej som jag undrar över om den skulle verkligen kunna vara problemet?

det är ganska stängt till sumpen..alltså med lufttillförsel.

(sumpen är byggd av träreglar och mdf skivor, målad med våttäck på insidan)

visserligen kan det komma in luft runt dörren där det är en glipa på några mm runt om (som jag byggde så med flit..) men kan det verkligen ha blivit så varmt där inne pga otillräcklig luft?

detta betyder att jag måste göra en ventilations öppning någonstans i värsta fall med en fläkt oxå...

glömde skriva att jag har 3 st 20mm pvr rör som sitter i väggen (har bilat in de) som går upp till akvariet och de är öppna, använder de inte. så det kommer ju lite luft därigenom oxå...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nja..jag har inte tittat men den e ju helt ny..men jag tycke ju oxå att det blev vääääldigt varmt!

frågan är bara om den blev så varm pga dålig ventilation eller om det är något fel?

nu har jag lämnat dörren öppen till sumpen så vi får se senare när jag kommer hem..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...