Gå till innehåll

vill du ha en flaska Salifert All in One??


gesi

Rekommenderade inlägg

jag håller på att starta upp mitt kar på 400l (90l sump) med ca 40-50 kg kalksten i..

akvariet har stått i 1 månad nu under hög cirkulation och t5:orna på 8 t/dag, skummare och uv-c inkopplade..inga alger än..

har idag tillsatt bakteriekultur (nitrifikation+denitrifikation) och även köpt en liten LS bit för att försöka ympa in lite kalkalger..

(använt instant ocean för jag hade den redan...kommer välja reef crystal nästa gång..)

jag har även gjort alla tester:

-26 grader

-salt 1,0024

-ph 8,3

-ca 350

-fosfat 0

-silikat 0

-nitrat 0

-mg+kh test får jag idag..

jag har även börjat slänga i lite mat för att få igång bakterierna och skummaren..

nu till min fråga.

hur vet jag hur mkt jag ska tillsätta av Ca, Mg och ev Kh buffert för att komma upp till 420Ca, 1300 MG och 7 Kh?alltså idealet..

och hur vet man sedan hur snabbt det förbrukas?alltså reglering av tillsättning? (det beror säkert på alg och korall antal...)

jag har saliferts Coral Ca, Kh+Ph buffert i 1000ml och Mg pulver.

jag såg att wrang hade någon beräkningstabell men jag fattar mig inte på den..

nu har jag letat och läst så mina ögon är slut..jag känner att det är dags att ta ett litet snack med en av Er erfarna...

någon som känner sig manad ikväll?

har även då en flaska all in one som jag tänker ge bort ifall någon kan tänka sig att förklara allt på dagis nivå o kanske göra en besök hos mig oxå..:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det var så jag tänkte oxå men jag behöver en tabell för att räkna ut mängden jag ska tillsätta för att öka från ett värde till ett annat..

det står ju inget på saliferts flaskor..bara att man ska tillsätta en gång i veckan men det kan inte gälla i alla lägen..

en till fråga: kan man köra med Mg pulvret efter at jag fått upp värdet till 1300 eller ska jag byta till flytande för underhåll sedan? (jag hade ju instant ocean från början o blev rekomenderad Mg pulvret för en snabb ökning..)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo...men där sågade jag grenen under mig..:)

jag ska ha några enstaka koraller (vill ha en värd till clownfiskarna tex.) men framförallt så vill jag ha kalkalger och filmalger för fiskarnas skull men inte minst om man vill ha sjöstjärna eller något..:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en doseringsanvisning på både Ca och magnesium, jag har för mej att 5ml calcium /100L höjer 8 mg ,pulvret har jag aldrig använt men du har doseringen på burken,

jag antar att du behöver höja Ca med 100-150mg , så frågan är om det inte är bättre att höja med "ballingmetoden" annars går det ju åt 4,5liter (om jag räknade rätt)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad dum man är!

jag hade bara läst på all in one flaskan o där stod det inget men på de andra gjorde det..

jag hade 350 mg/l CA så jag tänkte höja till 400..det blir ´bara´ 125ml att fylla på om jag räknar rätt..men som du skrev så finns det billigare alternativ ju..

ballingsmetoden verkar vara väldigt omständig..:(

finns det flera sätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

haha..ja du...jag blev lite skraj för en sekund..

räknade o räknade..:)

jag kommer att ha några enstaka koraller till att börja med o då hoppas jag att fylla på med saliferts färdiga flaskor kommer räcka (om jag räknar med inte så stor förbrukning) men alla kan gissa hur det kommer att sluta...proppat med koraller om ett år eller så..:)

tack fö hjälpen greger o draedon!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...