Gå till innehåll

Vad är detta?


Wiking

Rekommenderade inlägg

Hej, mitt kar har varit igång i 5 veckor. Det dåliga fotot föreställer någon slags naken snigel som kom med LS'n. Normalt visar den sig bara på natten min ikväll kom den fram i ljuset. Var är det?

Ca 5-7 cm långt, brunt i huvudsak med vit rand mitt på samt 3 svarta markeringar i fram.

Var är det? Bra eller dålig att ha?

post-2676-14468913073299_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där ser ut som en Cryptoplax larvaeformis.

En Chiton käkar alger.

Kanske ska lägga till mycket bra att ha men du får förse den med alger så den inte svälter ihjäl.

Vissa chitoner gnager så duktigt att de tillochmed kan skrapa glas. Men jag hade definitivt behållt den ett bra fynd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se till å ha strömt vatten då dessa lever endast i sådana förhållanden våg maskin kan vara till hjälp.

Anledningen att den klarat sej som "liftare" är att dessa klarar långa tider över land då de lever på platser där tidvattnet ibland överaskar dom. Mer än 500 miljoner år gamla fossiler av chitoner har hittats så den här "killen" har större släktträd än oss allihop.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just denna art (obs andra sorters chitoner kan ge sej på korall) kan du vara helt säker på men den är såpass duktig på att sätta i sej alger att i ett litet kar får du se till att ge den nori eller annat fastbunden på sten att mumsa i sej annars kommer den ha för lite att äta. Chitoner har en fruktansvärd aptit kan tänka mej att du inte sett mycke grönt på dina stenar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tog tillfället i akt och kollade upp din chiton. Och hittade att Cryptoplax larvaeformis ibland lever i symbios med corralin algen Hydrolithon onkodes. Googla fram lite bilder o kolla om du kan hitta nån på din sten. Tydligen ska de två tillsammans forma spektakulära formationer. Kan ju va kul.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...