Gå till innehåll

Programmerings hjälp IKS Simmod


wrang

Rekommenderade inlägg

Är det någon som har eller kör med IKS`s Simmod modul för att dimmra ljuset

Får ej till min programmering och undrar nu hur man skall göra

Min programmering som den ser ut nu:

SunSet/Sunrise

No1: S9 ON

Sunrise kl 21.45

Sunset kl 21.56

Socket 09 utgång på simmod modulen

030% On

100% Off

Timer blåljus

Begin 10.00

End 22.10

Socket 1

Så här långt funkar det att ljuset går ner till 30% klockan 21.56

Vill kunna ha olika styrka på ljuset för solnedgång men då jag lägger in flera programmeringar så blir det samma på alla och ej olika

Hadde tänkt att avsluta dagen med mindre ljus och att man börjar med 100% vid klockan

21.45 100%

21.50 60%

21.55 40%

22.00 25%

22.05 15%

Så är det någon som har en Simmod modul och får det att funka!??

Tacksam för hjälp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu har jag lusläst manualen och labbat en hel del med Simmoden. Jag tror att det aldrig har varit tänkt att du ska kunna göra det Du vill i 'Day/Nite.

Jag tror att du endast kan sätta EN programmering för varje 'variabelkanal' med light-funktionen. På den programmeringen kan Du bestämma 5 saker.

1. När går solen upp (Sunrise)

2. När går solen ner (Sunset)

3. Vilken socket ska vi styra

4. Hur många procent lyser det när solen är uppe (% on)

5. Hur många procent lyser det när solen är nere (% off)

Sedan ser det ut som att IKSen själv dimmar upp eller ner i 30 minuter vid solupp- resp nergång för att komma till den nya ljusstyrkan. I manualen står det:

The duration of the sunrise, and the sunset too, has been automatically set at 30

minutes in the ‘‘On‘‘ position.

Tekniskt innebär det att %-on och %off är variabler som hör till socketen. Alltså om du ändrar någon programmering för en viss socket så får direkt alla programmeringar för samma socket samma procentsatser. Det här är lite knöligt att förklara och jag är absolut inte säker men det känns vettigt för mig.

Man kan kanske göra andra saker med Lunar, Timer eller andra funktioner med jag har inte forskat på det.

Kommentarer!?

/Rolf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Rolf.

Var så som jag tror nu då man själv testat att den dimmrar själv ner eller upp så skulle jag sätta att blåljuset går till vid 1000 så får jag sätta att simmod modulen Sunrise kl 1000 10% så dimmrar den upp själv under 30minuter till 100% sedan på kvällen så är det tvärt om att jag vill att den skall starta

kl 2145 med 80% så går den ner till 0% under 30 minuter

Skall man sätta på den vanliga uttaget att utgång 1 skall stängas av kl 2215

Har jag fattat rätt?

Ang Lunar funktionen är det moonlight du tänker på så borde den köra på månens cykler under en månad.

Funderar lite hur man skall koppla in blåa ljusdioder och motstånd för dessa

har 3st

Varje diod är 10mm

Ljusstyrka: 25000mcd

Ström (Typ): 20mA

Spänning (Typ): 3.2 - 3.4V Typ, 3.8V Max

Våglängd (Typ): 465 - 470nm

Strålningsvinkel: 12°

Kopplar man dessa i paralellt så borde det väll vara 100ohm över dessa tre

post-736-14468913163217_thumb.jpg

Timer funktionen är som vanligt när utgångarna skall vara till eller ifrån

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

wrang, hur mycket ström kan utgången "source"-a? 60mA verkar mycket... Skulle tipsa att du kör det seriellt +-R-D-D-D-- då klara sig ALLA 3 dioder på 20mA. Spänningsfallet över varje diod blir ca 3.2Vx3 = 9.6V och 0.4 över en 20ohms motstånd. Så dina 10V räcker till och du nyttjar bara ~20mA istället för 60mA fifigt va? ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey läste nån stanns att det är bättre att köra de paralellt. strunt samma måste få ihop det bara ;)

Kör nu med IKS simmod modulen ikopplad startade det hela igen kl 19.10 men displayen visar bara

30% (L3: 3---)

Start Sunrise kl 10.00 30%

Stopp Sunset kl 21.45 40%

Kan det vara så att den ökar suxesivt till 100% så klockan 19.40 så skall lampan lysa på max

post-736-14468913166589_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...