Gå till innehåll

ytavrinning


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Noname_Noname_ytavrinning.jpeg

Eller såhär måste ju vara bättre... kort rörstump med krök bara sedan en glaskiva upp till ytan... skaparen triangelbox med hjälp av att sätta glaskivantvärs överhörnet... hoppas ni fattar smiley2.gif

__________________

/Mvh Johnny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, Tänkte lite på om du inte skulle prova med att dra upp ett rör till toppen av lådan, eller kanske t.om. fixa en Durso standpipe. Som jag har försått det blir det ett skvalande utan dess like i vissa fall. det gäller liksom att se till att vattenfallet blir så "kort" som möjligt. hm.. vet inte om du blev klokare av mitt inlägg...

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Typ så här:

Niclas_standpipe.jpg

Jag har gjort en liknande modell för min överriningsbox och den blev faktiskt knäpptyst efter modifikationen.

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja ho! smiley1.gif

Nej tyvärr blev jag inte så mkt klokare *skratt* står här med pvc delarna i min hand och stor beslutsångest... Jag sitter och funderar på om jag inte skulle dra in röret för ytavrinningen mer mot mitten av karet istället för att kladda en massa i hörnet... vore synd att förstöra "panorama effekten"! ..hmm... a hur ska jag göra.. smiley5.gifTitta på karet och titta vart hållet i botten är och försök hjälp mig komma på nått smart! det är trångt!!! redan med kröken på genomföringen är jag nästan i bakrutan..

Tackar på förhand!

__________________

/Mvh Johnny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jomen vänta lite klokare blev jag! AHA! smiley10.gif*fundera*

Men vänta, hur många liter passerar egentligen genom en sådär? tryckförlusten måste ju vara enrom eller har jag inte förstått lika mkt som jag tror att jag har? *skratt* nämen vänta.. vad fann *hmm* haha yrt nu.....

__________________

/Mvh Johnny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fixat min standpipe enligt nedandsående länk, den funkar lika bra i en "intern" ytavrinning som i en extern. Det du behöver i material är en

halvmeter med DN32 rör,1st bussning 32x501st DN32 huv samt 1st DN50 skarvmuff.

Länk: http://www.rl180reef.com/pages/standpipe/standpipe-ken_stock man.htm

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte kollat min, men det rinner på utav bara h-e... istället för hål har jag som det rekomenderas, sågat fyrkantiga öppningar i röret.

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stockman hade ju mätt upp till 300Gph vilket är ca: 1130L/tim. Min sväljer nog mer tror jag..

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hurmånga L/Hbehöver jag köra för att få bra resultat då?(300L kar 120L sump)ska ha refugium i sumpen...

__________________

/Mvh Johnny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Micke, fyrkantiga hål jasmiley1.gifjo jag har sågat med bågfilen och fixat, skall lägga upp lite bilder ikväll om jag hinner.

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill inte sätta en skiljevägg i karet som så många andra gör för det skulle se illa ut i mitt kar... vi pratar alltså om en väldigt smidig ytavrining...

__________________

/Mvh Johnny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först tänkte jag sätta en skiljevägg på tvären i ena hörnet men jag vet inte längre jag vill ha sidorna helt fria ... känns inte snyggt att kolla rakt in i ytavrinnigen när man sitter i soffan........

__________________

/Mvh Johnny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dra röret utmed botten å limma en ytavrinnig i mitten på karet blir nog snyggast tror jag inte lätt när det är så smalt men om du drar upp röret å sen limmar en box uppe vid ytan som zacke har gjort kolla hans hemsida.

Så tror jag det ser bäst ut sen får du klä in röret med LS

__________________

Jag stöder min lokala webbshop

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja men Zacke har bara limat en lite box som han har uppe vid ytan så tar den inte så mycket plats i resten av karet.

Då behöver du bara ha röret up utmed bakrutan.

__________________

Jag stöder min lokala webbshop

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jepp men det blir ju lika mkt limmande egentligen bara det att skivorna går djupare på bilden... Men visst det tar mkt mindre platts att dra ett rör.... hmm kanske är smartast ändå...

__________________

/Mvh Johnny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för nackdelar (om några) med att bara ha en box uppe vid ytan för ytavrinningen istället för ett helt hörn? För någon nackdel måste det väll vara eftersom alla inte gör så? :)

__________________

Do not walk behind me, for I may not lead.

Do not walk ahead of me, for I may not follow.

Do not walk beside me, either, just leave me alone.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oki doki har provat lite med rören i karet och Zackes lösningdet ser bra ut.. Då är frågan om man kan göra en latmask och fåtill boxen i slutet av röret av någonting annat... bara göra hål i en plast låda av något slag .. hmmm.. 1,5liters petflaska? funderar hejvilt nu alltså haha Men självklart ska det bli bra... försöjer inte tumma på nogrannheten ... men det känns som det borde finnas något som fyller funktionen..

__________________

/Mvh Johnny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se bara till att det inte kan komma ner en massa djur för det blir inte lätt att få ut en snigel om den går ner till böjen på botten.

Annars borde en pet flaska funk om du kan fästa den mot glaset på nåt vis.

__________________

Jag stöder min lokala webbshop

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...