Gå till innehåll

levande sten


joacim

Rekommenderade inlägg

Hej, jag ska starta mitt första saltvattenakvarie.Nu har jag en fråga ang levande sten.Ska man köpa "tvättad" sten i butiken,eller "begagnad" av en privatperson? Prisskillnaden är stor.Frågan är om kvaliten är densamma....mvh Joacim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du säger kvalitét på LS tänker jag främst på hur den har skötts... Om man köper den från en butik så förutsätter jag att den inte har behandlats med några fiskmediciner eller en massa andra preparat som ev inte är bra för stenen. Själv så tar jag det med en nypa salt om jag får det "lovat" av en privatperson att detta så ej har skett... Men men... vilket man än väljer så måste man se, lukta på stenen för att kunna göra en bedömning... Tipps är annars att stenen ska lukta fräscht hav och ha så mycket levande (av det som är önskvärt vill säga) på sig som möjligt...

Det sista man ska spara in på är LS!

(Själv skulle jag köpa "ny" LS)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad menar du med "tvättad" sten?

Själv så tänkte jag först "snåla" och köpa begagnad sten till mitt akvrium för att spara in några tusenlappar, men blev avrådd, och tog mig råd att köpa bara ny levande sten, 110 kg, och jag ångrar mig INTE.. den är jättefin och massa levande, och jag slipper gå och fundera på om den kanske var dålig eller så.

Om du köper stora mängder så brukar du få bra rabatt, jag betalade 100 kr/kg i butik för ny fijisten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tänker tvärtom... varför betala 150,- /kg för ls som är "färsk" från butik när man kan köpa "beg" sten billigare? Hittar man bara en seriös person så köper jag hellre "beg" om man nu kan kalla sten begagnad...

Ja då skall du ju känna personen väldigt väl så man litar på den till 100%, för det kan ju som sagt vara som sagts tidigare att det medicinerats, och dessutom brukar väl beggad sten innehålla en del fosfat?

Ne jag skulle aldrig ha gjort anorlunda och köpt beggad sten om jagskulle göra om allt igen, det är som nån sa det sista man skall snåla på, det är ju som den viktigaste beståndsdelen i ett akvarium =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

din nya sten blir ju ändå i samma skick som den begagnade efter ett tag.

jag har köpt 10kg ny sten och 100+ beg. den "begagnade" var mycket finare, mycket mer liv osv. vattenvärden har inte brakat i väg heller. däremot tänker jag byta kanske 10-15% av stenen med jämna mellanrum för att ympa in lite mer småliv..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

din nya sten blir ju ändå i samma skick som den begagnade efter ett tag.

jag har köpt 10kg ny sten och 100+ beg. den "begagnade" var mycket finare, mycket mer liv osv. vattenvärden har inte brakat i väg heller. däremot tänker jag byta kanske 10-15% av stenen med jämna mellanrum för att ympa in lite mer småliv..

Ja, får man tag på bra begagnad så kan det ju säkert vara väldigt bra :D

Men sten som JAG har sett som varit begagnad har vartit i väldigt kasst skick. inte nått liv, inga kalkalger eller nånting, skulle inte betalat många kronor per kilo för det.

Men som du säger, kommer man över bra sten med mycket liv, och så så är det väl inget fel med det =)

Det gäller väl som sagt att lukta och titta på stenen innan man betalar, men jag vill vara på säkra sidan och köpa ny stenm det känns som bäst, då VET jag vad jag får =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpa av privatperson på postorder skulle jag aldrig göra.

Men att fysiskt åka till någon och köpa inkörd sten från en fullt fungerande tank ser då iaf inte jag några problem med.

Mina egna erfraneheter har då varit att de varit mer livande i beggad sten än ny iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

LS kan var rent bomber av fosfat och nitrat,

då LS har förmåga att binda upp mycket av den varan.

Det går att laka ur stenen,

men det tar ganska lång tid med många fosfatremover byten.

Även många (och kostsamma) vattenbyten kan vara att rekommendera.

Problemet med gammal ls, är att folk ofta har tröttnat på sitt kar

och inte har underhållit det på länge,

varpå ls utsätts för höga halter av både fosfat och nitrat,

innan den finns till försäljning.

Dock går dock att fixa, men det tar tid !

Jag hade gammal LS som hade väldigt höga värden på fosfat och nitrat,

men efter några månader så sjunker nitratvärdet till noll (under förutsättnign att man inte har någon belastning) och sedan får man ta bort fosfaten med ett antal omgångar med "Fosfat"-remover.

Därefter är flera mycket stora vattenbyten (~90%) att rekommendera,

innan man använder ls i sitt kar.

Det är mycket arbete, men man betalar kanske bara 50:-/kg istället för 150:-/kg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...