Gå till innehåll

OZON


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

harköpt en begagnad CORALIFE "electronic Ozonizer" modell 25 dock utan manual . Är det någon som har en sådan som kan kopiera en åt mig eller ge mig tips. Hittar konstigt nog ingen hemsida till CORALIFE på nätet. Ozonizern har en omkopplare low-med-hi samt 2 a´slanganslutningar. Vet dock inte vilken som är för slangen från luftpumpen och vilken som skall vara för slangen till Skummaren !! Rätt viktigt att veta eftersom jag inte vill köra ozon ut i vardagsrummet. Det är ju "lite" giftigt sägs det .....och jag vill gärna att familjen även i fortsättningen skall bestå av4 akvarieintresserade personer samt "junior" som fått dispens så länge pga att han endast är 6 veckor gammal. Skulle gärna vilja komma i kontakt med någon som har erfarenhet av att använda OZON i skummaren, jag har Tunzes motordrivna 3115 med anslutning för OZON. Hur länge skall man köra per dag?Vet att tidigare så hade SANDER en bra produkt mendet kännslite onödigt att köpa en till bara för manualens skull ...., har istället lusläst deras hemsida och blivit lite klokare men ändå inte tillräckligt. Bäst är väl att köpa en redoxmätare också så man ser att man ligger innom 400mV gränsen. Tacksam för era funderingar & eventuella svar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själva ozonreaktorn sitter i mitten i ett glasrör så du borde kunna sätta pumpen på vilken sida du vill.Har du skummaren i en sump eller i burken?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Martin,

Har själv en Coralife 25 mg liggande, enligt vad jag kommer ihåg så spelar det ingen roll från vilket håll du "skickar" in luften i den (alltså kan du koppla insuget till skummaren på vilken sida som helst). Min drivs med en 24 volts eleminator (det fina med det är att luften inte behöver vara torr till denna ozonisator), och jag har för mig att vid High levererar den 25 mg, Low tror jag var 12 mg ozon. Då jag använde min körde jag den 1 timme varje dag på Med.

Hoppas det klarnar lite för dig....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Robban, tack för tipset, då behövs nog ingen manual,3 följdfrågor till dig !

1. körde du den på inställning "hi" i en timme om dagen ?

2. vad gav du för den ny? Jag har gett 500:- (hoppas jag inte blivit blåst)

3. vem säljer sådana här i Sverige (grossist eller affär), var köpte du den

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sorry jag är en idiot, läste tyvärr inte ditt svar tillräckligt noga märker jag så fråga 1 avgår, istället undrar jag varför du slutade att använda Ozonizern .... ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

man sätter en damstrumpa med aktivt kol över hålet (n) där luften går ut ur proteinkärlet, då tar det aktiva kolet hand om ozonet och gör det ofarligt har jag nu lärt mig via kompisar i Tyskland ...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kanske kan ta en filmburk å borra ett hål i botten lika stort som hålet i skummaren. Sätt ner en plaströr i burken å "trä" ner det hela i hålet. Häll i kolet å sätt på locket som man gjort en massa hål i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Martin och Niclas: Jo allt det där vet jag. Damstrumpa, farligt (därför jag ogillar det) och för mycket altså. Började med 40 mg å det var åt fanders för mycket. Med damstrumpa. Så provade jag med 10 mg och det luktade det med efter ett dygn. Körde kontinuerligt i ett dygn för att testa. Kanske korta reaktorrör (skummarrör) är krångligare att få till att fungera. Kör med en Deltecskummare mod.1060. Får inte till det. Får ni det att fungera utan lukt? Ett måste självklart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kör ozonizatorn + en RENA 101 luftpump direkt till en TUNZE skummare 4 timmar/kväll via timer när jag garanterat är hemma. Ozonizatorn har jag numera ställt på 6 mg. Alla i burken trivs med det men skivanemonerna blir klart mindre närden är på har jag märkt. Någon redoxmätare har jag ejmen vattnet är verkligen kristallklart och ingen lukt alls med denna dosering (som jag kanske ökar så småningom). Innan jag "trimmade" inozonizatorn dock så luktade det "kopieringsmaskin" i vardagsrummet - då körde jag dygnet runt med 12mg/timme !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör utan pump, anslutet till luftintaget på min deltec APF600, kör med ca: 40mg, till mitt 450L. Känner ingen lukt överhuvudtaget, och använder inte kol.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Niclas: kör du ozon dygnet runt ???

Det gjorde jag nämligen först, och dessutom utan luftpump och det var då det började lukta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tror inte det beror på ventilationen och/eller om man bor i hus eller lgh ... mera då på hur mycket du doserar, kan du inte ställa ner dosen något och prova ? Det funkar i alla fall hos mig, Skummaren är mera effektiv också, förr utan ozon hade jag ca 200 ml om dagen i koppen, nu har jag max 100ml men geggan är mycket mycket mer koncentrerad vilket syns på färgen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, då förstår jag.. trodde att du tyckte att det var konstigt att jag körde dygnet runt...

Bor i lägenhet från 1890, med gammal mekanisk ventilation, galler vid taken och tilluft genom fönsterventiler. Tror som Jaemtgren att du doserar för mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade lite nyttigt tror jag att läsa:

As a rule of thumb the capacity of the ozonizer should be calculated by 3 to 5 mg per 10 gallons of water. This empirical value is the result of several years of experience. The dosage for intensive breeding stations or aquaculture systems is usually much higher.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan

Delar med mej om mina erfarenheter ang. ozon

Om ni handlar beg ozonisatorer kan skillnaden i era "luktupplevelser" vara

ej riktigt rengjorda reaktorer. Kan ju skilja rätt mycket i den verkliga ozonmängden.

Tycker väl själv efter många års användning av ozon att en kraftig cirkulation i

akvariet med tyngdpunkt på ytan, för en maximal syresättning ger ett gott resultat

på redoxpotensialen.

Att känna ozondoft utanför akvariet känns inte hälsosamt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang. Per´s erfarenheter av att begagnade ozonapparater kanske inte har rengjord reaktor kan jagefter igår kväll bara instämma. Mina båda CORALIFE var inte fräscha innuti, ärg och avlagringar satt ganska hårt fast men det värsta var nog lödningarna, det står "made in California" påprodukten så det känns "high-tech" meninnuti liknar det mer "Made in" något low-cost land ... mycket sitter väldigt löst med risk för glapp eller att kabeln på siktlossar av sig själv!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller vad jag kan ha för problem.

När jag kollplar in min Coralife 50mg till skummaren efter luftpumpen så slutar nästan syrestenen i skummaren att bubbla.

Det är ej tätt i reaktordelen på ozonisatorn men ändå verkar det ta kraft på luftpumpen....

Vad skall man göra tro

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känner igen problemet Christian, exakt samma händer mig nu på den nya Deltecskummaren MCE600. Den får inte tillräckligt med luft och typ "kippar efter andan". När jag körde mot Tunzes 3115 som har ett ozonuttag så funkade dock allt otroligt bra ! Jag har fått skippa ozonet för att kunna köra optimal skummning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Juup Per: Hihi min Sander Ozonisator är inte bara begagnad. Den var nog en av de första. Gammal bråte altså men dock så ger den ozon men inställningen är kanske helt åt h..... Ställer in den på ex.vis 10 mg men det kanske är 100 mg vad vet jag. Det är kanske därför det luktar. Den är avstängd i alla fall. Gammalt skräp.

Jaemtgren och Wrang skriver att bublorna i skummaren avtar eller uteblir. Det tyckte även jag ett tag men efter endel handgripliga blåsningar med munnen förstod jag att det var stopp nånstans. Gick ju åt en heldel mer slang från lufttork till ozinisator till skummaren. Detta resulterar ju i tryckförluster precis som i vattenrör med krökar osv. Jag löste det med en större innerdiamiameter på slangen och inga knixar.

En annan intresant synpunkt med detta med ozon tycker jag att plasten (PVC eller vad det är) som skummarna är tillverkade av ej tål ozon (vem gör det). Plasten blir spröd och gulnar. Vi kör slut på våra skummare med ozonen altså. Eller? Tillverkarna påstår att det fungerar med deras men det veti 17. Plexi skulle möjligen kanske fungera bäst som skummarmaterial men hur många är tillverkade i det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Christian och Martin,

Vad använder ni för luftpump? Personligen har jag en Schego WS3 denna är "dubbelverkande" och jag har aldrig haft problem med för liten luftmängd. En annan aspekt är om man använder någon typ av "filter" på luftningshålet på skummaren, detta bidrar till att skapa ett mottryck inne i skummarkoppen vilket brukar kunna skapa detta problem om trycket från luftpumpen är för lågt.

Peter: Jag har kört ozon i ett antal olika skummarmodeller (bla. egentillverkade i PVC) i flera år utan att märka av någon utarmning på materialet som skulle kunna kopplas samman med ozonanvändning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...