Gå till innehåll

Underläggshjälp önskas.


H8RED

Rekommenderade inlägg

Tjena.

Jag har en fråga om underlägg till akvarier, jag har en kub med måtten 55x55x55 och ett bord som är aningen större (någon millimeter åt varje håll) men nu visar det sig att underlägget jag har (ca 10 mm frigolit) är en till två millimeter mindre än akvariets yttermått på ett par sidor (glastjocklek 6mm) vågar jag fylla akvariet eller kommer det att bli spänningar som gör att glaset spricker?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ärligt talat så skulle jag fylla akvariumet, jag tror knappast att några mm ska göra någonting.

Har du varit hos Malawi import i Örebro? Där såg jag någonting märkligt om jag inte minns fel. Dom hade sina akvarier ståente på ställningar, men när man tittade under akvarierna så stod dom inte på någon skiva (en del av dem). Vissa av akvarierna var på ca 700L och stod alltså endast på en stålram (utan skiva på) och med frigolit mellan glas och ram. Om de höll borde inte några futtiga mm göra någonting alls.

Minns att jag och flikvännen stod och gapade, jag var övertygad att botten skulle spricka om man gjorde så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det var aluramsakvarier så agerar siliconet ihop med akvariets ram ett underlägg och det är framför allt de långa stående rutorna som är känsliga för ett högre tryck i mitten.(har själv en 375:a på stativ utan underlägg)

Äh,,,, är mest nervig för vatten på golvet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man vore säker på att bänken var 100% plan och att det inte är skräp mellan bänken och glaset skulle man inte behöva underlägg alls. Är ju endast därför man använder det, nån mm har ingen betydelse. Man får vara nojig till en viss gräns, blir det för mycket får man inget gjort :)

Aluramskar ska inte ha något underlägg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ärligt talat så skulle jag fylla akvariumet, jag tror knappast att några mm ska göra någonting.

Har du varit hos Malawi import i Örebro? Där såg jag någonting märkligt om jag inte minns fel. Dom hade sina akvarier ståente på ställningar, men när man tittade under akvarierna så stod dom inte på någon skiva (en del av dem). Vissa av akvarierna var på ca 700L och stod alltså endast på en stålram (utan skiva på) och med frigolit mellan glas och ram. Om de höll borde inte några futtiga mm göra någonting alls.

Minns att jag och flikvännen stod och gapade, jag var övertygad att botten skulle spricka om man gjorde så.

Detta är inte alls ovanligt, snarare tvärtom. Väldigt många har det på det viset utan att det blir några som helst problem.

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...