Gå till innehåll

korallkarantän


Janne

Rekommenderade inlägg

Jag tänkte starta upp ett karantän/fragg-akvarie och då undrar jag hur mycket det behöver vara åtskillt från huvudsystemet.

Det enklaste vore ju om det räckte att pumpa upp vatten från sumpen som också får stå för cirkulationen och som sen bara rinner tillbaks via ett filter till sumpen.

Nästa steg vore att man har intern cirkulation och ett ännu bättre filter, men man cirkulerar mindre vatten från sumpen.

Skulle det vara bra med UV på utvattnet från karantänkaret, biter den på några av parasiternas stadier?

Vuxna plattmaskar borde fastna i ett filter i micronstorlek, men hur är det med deras avkommor?

Red bugs är ju ganska små fastnar de och hur är det med deras avkommor?

Eller måste man ha helt åtskilda system?

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det känns jobbigare att behöva bygga upp ett helt separat system som kräver sitt underhåll. Om vi ser det enbart som skydd mot att få in parasiter i akvariet, det är nya och "friska" koraller som får stå där. Upptäcker man parasiter så avskills det på en gång från huvudakvariet. Man har UV på utvattnet och något micronfilter. Om något kommer igenom så borde UV:t ta död på det som Greger säger.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu börjar det bli riktigt dyrt...:(

det brode räcka med att ha ett inte så högt karantänkar (så man kan bara köra med t5:or) med kraftig ytcirkulation som man kan hålla nyinköpta fiskar och koraller i bara en vecka el två..?

då borde man inte behöva några flera dyra utrustningar (skummare mm..)..

jag skulle definitivt köra ett separat system.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...