Janne Postat 23 oktober 2006 Dela Postat 23 oktober 2006 Jag tänkte starta upp ett karantän/fragg-akvarie och då undrar jag hur mycket det behöver vara åtskillt från huvudsystemet.Det enklaste vore ju om det räckte att pumpa upp vatten från sumpen som också får stå för cirkulationen och som sen bara rinner tillbaks via ett filter till sumpen.Nästa steg vore att man har intern cirkulation och ett ännu bättre filter, men man cirkulerar mindre vatten från sumpen.Skulle det vara bra med UV på utvattnet från karantänkaret, biter den på några av parasiternas stadier?Vuxna plattmaskar borde fastna i ett filter i micronstorlek, men hur är det med deras avkommor?Red bugs är ju ganska små fastnar de och hur är det med deras avkommor?Eller måste man ha helt åtskilda system?/Janne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Norberg Postat 23 oktober 2006 Dela Postat 23 oktober 2006 Jag skulle föreslå ett system som kan köras både ihopkopplat och vid behov kunna kopplas ifrån helt.All form av korall karantän skulle jag köra helt skillt från huvudkaret. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 23 oktober 2006 Dela Postat 23 oktober 2006 jag tror som Norberg, med tillägget att jag tvivlar på att någon levande organism klarar passagen genom uv - i alla fall när vi pratar om dessa storlekar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Janne Postat 23 oktober 2006 Författare Dela Postat 23 oktober 2006 Skulle man klara sig med cirkulation och bara byta vatten en gång i veckan, när man byter vatten i huvudakvariet? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Norberg Postat 23 oktober 2006 Dela Postat 23 oktober 2006 Det funkade inte för mig! Det behövs ett rejält filter och skummare då sjuka och stressade koraller skitar ner rejält. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Janne Postat 23 oktober 2006 Författare Dela Postat 23 oktober 2006 Det känns jobbigare att behöva bygga upp ett helt separat system som kräver sitt underhåll. Om vi ser det enbart som skydd mot att få in parasiter i akvariet, det är nya och "friska" koraller som får stå där. Upptäcker man parasiter så avskills det på en gång från huvudakvariet. Man har UV på utvattnet och något micronfilter. Om något kommer igenom så borde UV:t ta död på det som Greger säger./Janne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
gesi Postat 24 oktober 2006 Dela Postat 24 oktober 2006 nu börjar det bli riktigt dyrt...det brode räcka med att ha ett inte så högt karantänkar (så man kan bara köra med t5:or) med kraftig ytcirkulation som man kan hålla nyinköpta fiskar och koraller i bara en vecka el två..?då borde man inte behöva några flera dyra utrustningar (skummare mm..)..jag skulle definitivt köra ett separat system. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.