morphriz Postat 12 november 2006 Postat 12 november 2006 Hej alla,Vad är det för skillnad med att bygga ett betongkar i jämförelse med t.ex. ett plywoodkar. Är det samma epoxyfärg man använder för att täta osv? mvh Mattias
Ingvar Hellmalm Postat 12 november 2006 Postat 12 november 2006 Svar ja, men jag betraktar det större risk med plywood som jag inta kan rekommendera (trä rör sig alltid lite). Alla större offentliga kar är byggda av betong (det finns många kvalitäter) t.e.x Vattenfast betong med armering av rostfritt. Dock skall du komma ihog att betongen skall härda minst tre månader och vattenbegjutas i varjefall minst i 2 veckor när det är nytt (sötvatten!). Slutligen skall påpekas för de som inte vet att det finns saltvattenbeständig betong (t.ex. i bropelarna i öresundsbron) som inte behöver målas. Dock rekommendera jag målning med antingen polyuretan eller epoxy färg.
Lasse Postat 12 november 2006 Postat 12 november 2006 Det finns också en metod att göra betongen vattenbeständig och så den inte släpper något och det kallas penetron. http://www.behashantverk.se/html/kallarfukt.htmDen går att övermåla med epoxy (ochpolyuretan också tror jag)MVH Lasse
Rekommenderade inlägg