Gå till innehåll

sump eller inte sump


krickolina74

Rekommenderade inlägg

Det finns massvis med trådar på detta ämne, kolla genom dem så kanske ni hittar vägledning. Ofta handlar det om att man när man går över från söt- till saltvatten är väldigt skeptisk till idéen att borra hål i karet och dessutom pumpa runt vatten utanför karet. Men fördelarna är många och det är inte så komplicerat som det kanske först verkar, jag förordar definitivt sump!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det ritningar över hur en sump ska se ut, eller kan ngn ge tips på vad som ska ingå och i vilken ordning.

smaken är som baken, det blir så krångligt man gör det.. själv har jag bara 1 fack där vatten kommer från ytavrinningen och skummare, värmare, uvc och rowaphos huserar, sen är det en bubbel fälla och tillsist ett fack innehållandes returpump och en korallätande snäcka. :skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

smaken är som baken, det blir så krångligt man gör det.. själv har jag bara 1 fack där vatten kommer från ytavrinningen och skummare, värmare, uvc och rowaphos huserar, sen är det en bubbel fälla och tillsist ett fack innehållandes returpump och en korallätande snäcka. :skrattar:

OK!

Osmos eller inte osmos?? Vad tycker ni?? Mitt kar är på ca 180 liter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att en osmos är ett måste. Det går utan, men algproblem kommer att bli värre och det svårt att utvärdera vad man gör rätt eller fel.

Sump är definitivt inte ett måste men det underlättar och det blir oftast snyggare. Själv kör jag utan sump och det fungerar bra.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag hade innan ett kar på 112L som var utan sump och det funkade men då hade jag massa utrustning i karet istället och nu har jag en på ca 240L och en 25L sump under karet och det är deffenitivt bättre du kan söka på forumet på sump där finns mycket information.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...