Gå till innehåll

Kemiexperter! 2 mol alkanitet för varje mol kalcium?


samsung12

Rekommenderade inlägg

Tänkte börja tillföra kalicium genom att tillsätta kalciumklorid och alkanitet via natriumkarbonat. Randy Holmes har en artikel där han använder kalciumklorid och bikarbonat (som bakas i ugn)

I artikeln står det att för varje mol kalcium som förbrukas så måste man ersätta med två mol alkanitet (baking soda)

Mitt problem är att han använder(räknar i) bikarbonat och jag tänkte använda natriumkarbonat. (när han räknat ut hur mycket han har så bakar han det i ugn)

Hur mycket natriumkarbonat skulle jag behöva? 63% ?

då man bakar bikarbonat i ugn:

2NaHCO(3) = Na(2)CO(3)+H(2)O+CO(2)

Na(2)CO(3) / 2NaHCO(3) = 106u/168u = 63 %

http://reefkeeping.com/issues/2006-02/rhf/index.php

Då jag köpte rent dehydrated calciumcloride ifrån tyskland så fick man ränka om en del men det tror jag jag fått rätt på ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kunde inte hålla mig från att slå lite på räknaren och jag får samma resultat:

Förlusten av vatten och koldioxid:

2 * 84 g/mol - 62 g/mol = 106 g/mol

106 g/mol / (2 * 84) g/mol = 0,63

Så visst skall du använda 63% av massan du använder karbonat istället för vätekarbonat. Jag utgår från att Natriumkarbonatet du har är dehydrat och inte fullt av kristallvatten för då behöver det torkas i ugn före vägning. Fördelen med natriumvätekarbonat är ju att det inte tar upp en massa kristallvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret Claes, Appen om du läser min text så var det precis det jag tänkte göra som du föreslog. Ser dock att frågan inte är relevant längre.

He he, ibland är man ju lite snurrig. Har fram till idag pytsat i natriumkarbonat (målarsoda) för alkanitet och pH men "lite på känn" efter att ha läst av vattenvärderna. Efter att ha läst artikeln på reefcentral tänkte jag börja göra det mer systematiskt.

Därför beställde jag lite salter ifrån tyskland en sen kväll för ett tag sedan. Trodde att jag beställde natriumkarbonat till precis nyss då jag tittade på förpackningen och det är natriumvätekarbonat, ahh!

Då kanske det blir till att baka i ugn i alla fall (om jag inte hittar ren natriumkarbonat). Jag vill inte använda målarsoda längre då man inte riktigt vet vad det innehåller.

Var väl fö 15 år sedan man räknade kemi så det var ju kul att det verkade rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej ok jag förstår varför, fattade inte varför du skulle ta den omvägen (genom ungnen).

Målarsoda skall innehålla Nakarbonat men jag tror inte att det är samma renhetsgrad, kör du ett julbak istället.....'

Jag vet att minsta tid i ugnen på 150 grader är 30 minuter, då bör du ha konverterat all( nja inte allt men men nästan) bikarbonat till natriumkarbonat. Det som blir kvar är till största delen natriumkarbonat och en viss del natriumsueqakarbonat( troligen felstavat).

P.s lägg inte för tjockt lager utan sprid ut det på en bakplåt om du kan.

Mvh

Appen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...