Gå till innehåll

Pyramidellid sniglar - Skadedjur


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Jaha!

Nästa pest djur som anfaller burken är hittat

Jag har hittat väldigt många Pyramidellid sniglar som sätter sig som parasiter på mina astrea och trocus sniglar. Dessa brukar vara kända för att ge sig på musslor också men nu har jag tack och lova inga!

Så till frågorna, hur skadliga är dessa för sniglarna egentligen?

Vad fins det för alternativ för att bli av med dom?

Jag har en Pseudocheilinus hexataenia som jag har läst äter dessa men hittils tycks den inte ha ätit nån. Så jag söker fler alternativ och lite erfarenheter om bekämpning av dom.

Sen har jag hittat två st nakensniglar också, jag har inte sett att dom gör nån skada och har inte några bilder. En är väldigt tunn och rosa med "volang kanter" den andra lite fetare och svart med vit/gråa fläckar/mönster, tyvärr har jag ingen bättre beskrivning därför skulle jag vara tacksam om nån har några länkar till identifikation av nakensniglar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

aha, nu hänger jag med

hur är det med snäckor som följer med stenar och koraller för övrigt, jag har ett antal olika och jag har konstat att en mumsade i sig koraller.

finns det någon bra info om de olika "fripassagerarna"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom här hänger i klasar runt astrea och trocus sniglar som de sakta äter upp

Jag har flera andra sorters sniglar också som bl.a ser ut som mini turbosniglar men dom har jag inte sett göra nån skda de verkar bara strosa runt om nätterna och käka alger.

Är jag verkligen ensam om den här typen av parasitsniglar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är du helt säker på att de äter upp dina stora sniglar?

Jag har sett liknande på mina Turbo och Astrea-sniglar men aldrig märkt att de tagit någon skada.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag vet inte till 100% hur illa det är för sniglarna och om de kommer att dö pga dom. Jag frågade bla det i orginal inlägget. Men det ser onekligen inte bra ut med 30-40st små sniglare hängandes runt de stora. Jag vet att dessa sniglar kan ställa till med stora problem på musslor. Det råder också lite oenighet om det är exakt samma art som anfaller musslor som sniglar, det fins nämligen raporter om dom som har problem med båda, de som har problem med sniglar men ej musslo och vice versa.

Hur länge har du haft dessa sniglar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft några små snäckor som sitter på de stora i flera år. Sen vet jag inte om det är exakt samma sort, men de ser väldigt lika ut.

Jag kan inte påstå att jag har haft någon större snigeldöd heller. De verkar må bra och leva ganska länge. Innan jag slängde in tomma skal så tog nog mina röda eremiter någon snigel, men inga mängder.

Jag har inte haft de mängderna du nämner. Det har kanske suttit 1-5 stycken små på en stor...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I "The reef aquarium" av Julian Sprung står det om dessa parasiter. De har tydligen en förkärlek för Tridacna musslor. Jag fick också med ett par av dessa parasiter med mina astrea sniglarmen har inte märkt att de gör någon skada.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pyramidellidsniglarna suger blod från sina värddjur, ganska likt fästingar, och blir de tillräckligt många så stressar de värden samtidigt som de sänker dess motståndskraft mot sjukdomar och andra parasiter. De är främst ett problem mot fastsittande mollusker, typ Tridacna musslor, medan exempelvis turbosniglar genom att de förflyttar sig kommer undan från merparten av dessa parasiter. Det skall tydligen finnas en viss risk att vissa arter av pyramidellidsniglarna kan ge sig på koraller vilket gör att det är bäst att avlägsna dem.

Det bästa är enligt uppgift från Daniel Knop att kombinera handplockning och någon läppfiskart som äter mollusker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...