crivim Postat 29 november 2006 Postat 29 november 2006 Hade tänkt att byta ut orginalbelysningen som jag har i mitt mollykar till ett Interpet T5 Power Compact 36 Watt Twin Starter. Mina elektronik kunskaper begränsar sig till att byta glödlampor och lysrör därför behöver jag hjälp! Har läst på olika trådar som tar upp detta ämne, men det är ett par saker som jag undrar över. Ska man ta loss allt som hör till den medföljande belysningen, (bara fläktarna kvar) och sen borra nya hål för de två nya lysrören och sätta dit de? Eller är det mer komplicerat? Hade varit jätte tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta dilemma genom att förklara i detalj hur man ska göra.
Laggeman Postat 29 november 2006 Postat 29 november 2006 Kul med modifikationer! En lampa med lampfäste är 46,5cm till där sladden börjar.Kan dock inte hjälpa dig då jag inte har något Molly själv, men det finns flera som moddat ljusrampen till sitt Molly vet jag, du bör hitta info i denna del av forumet.Lycka till!
cuprinol Postat 29 november 2006 Postat 29 november 2006 om du bara ska ha ett till 36w rör får du plats med orginalet oxå, flytta det en aning åt sidan bara och låt allt anat sitta kvar.
crivim Postat 29 november 2006 Författare Postat 29 november 2006 det röret som jag har nu är på 24w...=/
cuprinol Postat 29 november 2006 Postat 29 november 2006 bättre med 24+36 än bara ett 36, jag har precis moddat mitt molly för någon timma sedan jag fick i 2*36w plus att jag behöll mit 24w orginal men då fick jag byta reflektor och rensa allt.
cuprinol Postat 29 november 2006 Postat 29 november 2006 såg nu att du skulle ha twinstartern då får du inte plats med orginalet om du inte byter reflektorn, då kan du lika gärna låta de gamla grejorna sitta kvar (bara ta bort lamphållaren) och sätta de nya hf-donen utanför huven så du slipper värmen.
crivim Postat 30 november 2006 Författare Postat 30 november 2006 ok. nu är jag som sagt väldigt mkt nybörjare så du får ursäkta om jag kommer med korkade frågor. Så jag kan ta bort lamphållaren och låta det andra vara kvar, twinstartern antar jag har egen strömbrytare men hur blir det med den gamla strömbrytaren då jag behöver köra igång fläktarna, kommer det inte att bli några problem om jag har drosseln och det andra kvar men ingen lamphållare+lysrör till?
cuprinol Postat 30 november 2006 Postat 30 november 2006 nätsladden har brun/blå/jord, där blå går ihop med orange och brun, klipp brun. utgående från strömbrytaren är vit och orange klipp den vita. tejpa ändarna med eltejp så de inte kan ligga imot reflektorn. eller riv ur allt utom fläktarna, motståndet och spänningsomvandlaren och anslut det två orangea kablarna till nätkabeln. hoppas jag inte var allt för rörig i min beskrivning.
cuprinol Postat 30 november 2006 Postat 30 november 2006 Hf donet är klumpen i andra änden av kabeln som blir varm :-), (elektroniska driftdon som matar lysröret met ström)
crivim Postat 30 november 2006 Författare Postat 30 november 2006 tack för beskrivningen!jag ska nog kunna fixa det! måste jag förlänga kablarna från Hf-donen för att placera de utanför?
cuprinol Postat 30 november 2006 Postat 30 november 2006 jag har inte använt interpets grejor men har läst någonstans att kabeln ska vara 180cm så det ska väl inte behövas.
Laggeman Postat 30 november 2006 Postat 30 november 2006 Stämmer bra det Henrik.http://www.e-akvariet.dk/product_info.php?cPath=21&products_id=33Har själv köpt 2st 36W twin starters och att tänka på är att du inte får med någon reflektor, så ta och beställ det samtidigt, ifall du inte kan göra någon själv.
crivim Postat 30 november 2006 Författare Postat 30 november 2006 kan man använda den reflektorn som finns att köpa på e-akvariet? http://www.e-akvariet.dk/product_info.php?cPath=21&products_id=59
crivim Postat 30 november 2006 Författare Postat 30 november 2006 beställde du interpeten från e-akvariet?hur mkt fick du betala i frakt?
Laggeman Postat 30 november 2006 Postat 30 november 2006 kan man använda den reflektorn som finns att köpa på e-akvariet? http://www.e-akvariet.dk/product_info.php?cPath=21&products_id=59Passer til 1" og 1½" rør i alle længder, men kan nemt tilpassen til Interpet´s T5 Power Compact."Passar till 1" 1½" rör i alla längder, men kan lätt tillpassas Interpet's T5 Power Compact"
crivim Postat 30 november 2006 Författare Postat 30 november 2006 hehe missade den biten.. är det ett molly som du använder belysningen till?
Centurion Postat 30 november 2006 Postat 30 november 2006 Jag har 4x24w interpet i mitt molly... fungerar bra, men jag rekommenderar 2st fläktar (en in, en ut) för annars smälter gummit kring kontakterna lätt. Jag kör 2st blå, 1st blå/vit och 1st vit... blir bra ljus enligt mig och dessutom >1w/l...Jag har kvar reflektorn (moddad) och plastkåpan runt rören.
Laggeman Postat 30 november 2006 Postat 30 november 2006 Nope. Köpte 2st 36W Twin till mitt 220-liters kar, men det var innan jag bestämde mig att köpa nytt kar o använda mitt 220 till sump. Får se om jag använder dem nu tillsammans med en 400W MH i mitt nya 420-liters.
crivim Postat 30 november 2006 Författare Postat 30 november 2006 Jag har 4x24w interpet i mitt molly... fungerar bra, men jag rekommenderar 2st fläktar (en in, en ut) för annars smälter gummit kring kontakterna lätt. Jag kör 2st blå, 1st blå/vit och 1st vit... blir bra ljus enligt mig och dessutom >1w/l...Jag har kvar reflektorn (moddad) och plastkåpan runt rören.Det låter ju riktigt bra! har du någon bild på rampen för att se hur det ser ut?
crivim Postat 30 november 2006 Författare Postat 30 november 2006 Jag har 4x24w interpet i mitt molly... fungerar bra, men jag rekommenderar 2st fläktar (en in, en ut) för annars smälter gummit kring kontakterna lätt. Jag kör 2st blå, 1st blå/vit och 1st vit... blir bra ljus enligt mig och dessutom >1w/l...Jag har kvar reflektorn (moddad) och plastkåpan runt rören.Det låter ju riktigt bra! har du någon bild på rampen för att se hur det ser ut? har redan två fläktar de som medföljde.
crivim Postat 30 november 2006 Författare Postat 30 november 2006 Nope. Köpte 2st 36W Twin till mitt 220-liters kar, men det var innan jag bestämde mig att köpa nytt kar o använda mitt 220 till sump. Får se om jag använder dem nu tillsammans med en 400W MH i mitt nya 420-liters.om du inte ska ha kvar interpeten så köper jag den gärna!
Centurion Postat 30 november 2006 Postat 30 november 2006 Det låter ju riktigt bra! har du någon bild på rampen för att se hur det ser ut? har redan två fläktar de som medföljde.Tog några bilder lite snabbt och slängde upp på:http://www.adelgren.se/interpet/Jag är ingen mästerfotograf :-)
crivim Postat 30 november 2006 Författare Postat 30 november 2006 Tog några bilder lite snabbt och slängde upp på:http://www.adelgren.se/interpet/Jag är ingen mästerfotograf :-)Det ser riktigt schyst ut! hur gjorde du med plastkåpan och reflektorn? har du uppgraderat fläktarna eller kör du med de som medföljde?
Centurion Postat 30 november 2006 Postat 30 november 2006 Det ser riktigt schyst ut! hur gjorde du med plastkåpan och reflektorn? har du uppgraderat fläktarna eller kör du med de som medföljde?Den silvriga kåpan har jag rivit ut all original-elektronik från och sågat bort det mesta som satt inne i utom reflektorn och genomskinliga plastskyddet. Reflektorn bankade jag platt och satt fast på silverkåpan över lysrören. Genomskinliga plastskyddet kapade jag av på sidorna för bättre ventilation men den är monterad i samma skuvhål som original annars. Fläktarna är de som följde med, men jag kör dem på ca 7volt via en extern adapter samt att jag vände på en fläkt.
Rekommenderade inlägg