Gå till innehåll

Belysning till nano 80 L


crivim

Rekommenderade inlägg

Hade tänkt att byta ut orginalbelysningen som jag har i mitt mollykar till ett Interpet T5 Power Compact 36 Watt Twin Starter. Mina elektronik kunskaper begränsar sig till att byta glödlampor och lysrör därför behöver jag hjälp! Har läst på olika trådar som tar upp detta ämne, men det är ett par saker som jag undrar över.

Ska man ta loss allt som hör till den medföljande belysningen, (bara fläktarna kvar) och sen borra nya hål för de två nya lysrören och sätta dit de? Eller är det mer komplicerat? Hade varit jätte tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta dilemma genom att förklara i detalj hur man ska göra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok. nu är jag som sagt väldigt mkt nybörjare så du får ursäkta om jag kommer med korkade frågor. Så jag kan ta bort lamphållaren och låta det andra vara kvar, twinstartern antar jag har egen strömbrytare men hur blir det med den gamla strömbrytaren då jag behöver köra igång fläktarna, kommer det inte att bli några problem om jag har drosseln och det andra kvar men ingen lamphållare+lysrör till?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nätsladden har brun/blå/jord, där blå går ihop med orange och brun, klipp brun. utgående från strömbrytaren är vit och orange klipp den vita. tejpa ändarna med eltejp så de inte kan ligga imot reflektorn. eller riv ur allt utom fläktarna, motståndet och spänningsomvandlaren och anslut det två orangea kablarna till nätkabeln. hoppas jag inte var allt för rörig i min beskrivning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 4x24w interpet i mitt molly... fungerar bra, men jag rekommenderar 2st fläktar (en in, en ut) för annars smälter gummit kring kontakterna lätt. Jag kör 2st blå, 1st blå/vit och 1st vit... blir bra ljus enligt mig och dessutom >1w/l...

Jag har kvar reflektorn (moddad) och plastkåpan runt rören.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 4x24w interpet i mitt molly... fungerar bra, men jag rekommenderar 2st fläktar (en in, en ut) för annars smälter gummit kring kontakterna lätt. Jag kör 2st blå, 1st blå/vit och 1st vit... blir bra ljus enligt mig och dessutom >1w/l...

Jag har kvar reflektorn (moddad) och plastkåpan runt rören.

Det låter ju riktigt bra! har du någon bild på rampen för att se hur det ser ut?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 4x24w interpet i mitt molly... fungerar bra, men jag rekommenderar 2st fläktar (en in, en ut) för annars smälter gummit kring kontakterna lätt. Jag kör 2st blå, 1st blå/vit och 1st vit... blir bra ljus enligt mig och dessutom >1w/l...

Jag har kvar reflektorn (moddad) och plastkåpan runt rören.

Det låter ju riktigt bra! har du någon bild på rampen för att se hur det ser ut? har redan två fläktar de som medföljde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nope. Köpte 2st 36W Twin till mitt 220-liters kar, men det var innan jag bestämde mig att köpa nytt kar o använda mitt 220 till sump. :)

Får se om jag använder dem nu tillsammans med en 400W MH i mitt nya 420-liters.

om du inte ska ha kvar interpeten så köper jag den gärna!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser riktigt schyst ut! hur gjorde du med plastkåpan och reflektorn? har du uppgraderat fläktarna eller kör du med de som medföljde?

Den silvriga kåpan har jag rivit ut all original-elektronik från och sågat bort det mesta som satt inne i utom reflektorn och genomskinliga plastskyddet. Reflektorn bankade jag platt och satt fast på silverkåpan över lysrören. Genomskinliga plastskyddet kapade jag av på sidorna för bättre ventilation men den är monterad i samma skuvhål som original annars. Fläktarna är de som följde med, men jag kör dem på ca 7volt via en extern adapter samt att jag vände på en fläkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...