Gå till innehåll

Vad tvättar ni händerna med?


Peppz

Rekommenderade inlägg

Vad brukar ni tvätta händerna med efter att ni grävt omkring i tanken?

Jag tycker det känns lite klent att använda vanlig tvål efter att ha pillat på tex, kolonianemoner. Har ju varit uppe ganska mycket om att dom kan vara giftiga o så.

Borde man använda nån handdesinfektionsmedel på händerna måntro?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten fråga som jag funderat på är om vårt vatten i karen innehåller fler eller andra bakterier än i haven?

Om inte, varför då vara så noga med just detta. Jag menar är man utomlands på stranden går man väll upp och äter mackor,bullar mm utan att tvätta sig...

Jag kan förstå om man tatt på anemoner mm, men om man bara precis doppat handen i vattnet?

Bara lite nyfiken, just nu är jag själv väldigt försiktig, tvättar händerna noga varje gång. Men behövs verkligen annat än tvål för detta?

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men det är vööl lungt om saltvatten rinner in, så länge du inte tar på anemonen eller så. sedan tömmer du väl bara vattnet i handsken tillbaka i akvariet.

Jo dom skyddar ju mot brännskador från anemoner mm, men om man står och håller på med koraller mm och ska ha ut och i saker i karet då är det inte kul. Varje gång man kommer över kanten rinner 1 liter vatten ut :P

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill man bli av med bakterier från händerna fungerar inte tvål och vatten särskilt bra utan det är sprit som gäller...

jag tror man kan köpa tunna latex/plast handskar på apoteket som används på sjukhus etc. De är riktigt bra då de sitter tajt och är korta. Jag kör med sådana!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo dom skyddar ju mot brännskador från anemoner mm, men om man står och håller på med koraller mm och ska ha ut och i saker i karet då är det inte kul. Varje gång man kommer över kanten rinner 1 liter vatten ut :P

mvh Emil

hehe, 1 liter eller så :P

Kan kan man inte göra som man gör när man handskas med radioaktiva material. glasrutaa med 2 hål, i varje hål har du en handske :P:P:P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...