Anders/Bo Postat 6 december 2006 Dela Postat 6 december 2006 Hej Undrar lite om e:v start av Deltec nitratfilter NF509.Jag mätte min nitrathalt med saifert testet,och mitt värde C.a10-15.Ang pump är det att rekomendera doseringspump? mvh Anders Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ramq Postat 6 december 2006 Dela Postat 6 december 2006 Nej oh nej. Du ska ha bra med flöde genom filtret då du fyller det förmodligen med Rowaphos, som ska vara "svävande" i cylindern.Jag matar min med en Maxijet 1000. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Draedon Postat 6 december 2006 Dela Postat 6 december 2006 Nej oh nej. Du ska ha bra med flöde genom filtret då du fyller det förmodligen med Rowaphos, som ska vara "svävande" i cylindern.Jag matar min med en Maxijet 1000.rowaphos hjälper inte så mycket mot nitrat har jag för mig.... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ramq Postat 6 december 2006 Dela Postat 6 december 2006 Shit, nu är jag alldeles för ofokuserad. Jag läste "FR509"...Japp, det är doserpump som gäller på en sån där, alternativt om du har en lågtryckande (liten) pump som du kopplar med bypassventil. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Draedon Postat 6 december 2006 Dela Postat 6 december 2006 Shit, nu är jag alldeles för ofokuserad. Jag läste "FR509"...misstänkte nästan det Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Anders/Bo Postat 6 december 2006 Författare Dela Postat 6 december 2006 En fråga till ang FR509 Jag kör med en 1300 pump och får Rowaphos att sväva i c:a 2Vmed pumpen på Max mot slutet av en period av 2-3 veckor liknar Rowaphos mera som kvicksand i nedre delen av cylindern.Kan man tolka det som att Rowaphos är mättade?mvh Anders. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ramq Postat 6 december 2006 Dela Postat 6 december 2006 Nej, absolut inte. Däremot att antingen tappar din lilla Maxijet trycker pga av igensatt insugsskydd, eller så blir helt enkelt svampen i botten eller toppen på FR509-cylindern igensatt. 2-3 veckor låter lite, så du kör nog i lite för orent vatten i den.Rowaphos:en i sig svävar även fast det är mättat. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Anders/Bo Postat 6 december 2006 Författare Dela Postat 6 december 2006 Jag hämtar vattnet efter ytavriningen det paserar 2st svamp filter samt ett på pumpen.Dessa rengörs var 3till4 vecka då även ny Rowaphos C:500g.Det enda e:v som ej är rengort är kranen, som för övrigt är extrem trög att justera.Om jag skall investera i en ny pump.Någon lämplig? mvh Anders Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jocke Postat 6 december 2006 Dela Postat 6 december 2006 Köp en ny pump eheim 1250.Jag har en sån till mitt FR 509 funkat hur bra som helst i ca 5 månader. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.