Gå till innehåll

Flytt av akvarium!


Rasmus

Rekommenderade inlägg

Det är så att jag och min tjej separerade för 1 vecka sedan ca.

Jag är nu igång med att byta lägenhet då min är alldeles för stor och dyr för mig själv och undrar därför om flytten av akvariet.

De levande jag har i karet är följande:

fiskar,

3 st Amphiprion Ocellaris

1 st Naso lituratus

1 st salarias

1 st zebrasoma flavescens

20 sniglar

40 kg LS

och några koraller, 5-6 st

Hade tänkt att få med mig 275 l vatten och dra igång 100 l nytt.

Då jag ska byta med en annan så kommer jag att få flytta allt på en dag och har därför tänkt att flytta karet några dagar innan eftersom det blir det stora problemet. Har ni några smarta lösningar på det hela? jag är helt nollad nästan på hur jag ska göra detta, riva all inredning först? plocka fisken först? lägga fisken i en tunna? alla i samma? ja, som sagt. många frågor så alla tips och råd uppskattas.

Kommer även bygga en ytavrinnare när jag är igång och flyttar. Är detta något svårt och vad behövs? glas,kam,pump och nivåvakt?

Som sagt, vore väldigt tacksam för svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

när jag flyttade min burk gjorde jag det i ett svep.

tog med mig kanske 50-60l (akvariet var på 100l) och resten nytt.

Plockade först ur alla koraller och packade dom i påsar i en låda, sen plockade jag ur LS och fångade fisk/räkor/snäckor och packade i påsar i frigolitlådor allt eftersom jag rev revet (ordvitsarn'.. ;) ). sen plockade jag ur all LS och lade det i en tunna, väntade ett tag så att all skit man hade rivit upp från botten när jag plockade ur stenen hade lagt sig. sen slangade jag ur vattnet från burken till tunnan med stenen.

steg 2. in med allt skit i bilen (skåpbil is the shiet) och upp med burk och alla teknik och det nya vattnet i nya lägenheten, sen i med sten och koraller och sist fiskarna.

sen höll jag noga koll på invånare och vattenvärden följande vecka, men allt gick bra!

köp en sån här för att hålla ytan ren, absolut enklast. för det är ju lite bråttom när man flyttar burken så att börja bygga verkar inte optimalt.

http://www.pwss.se/product.php?productid=3331&cat=0&page=2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för snabbt svar Magnus!

Är det viktigt att stenen är i vatten all the time? för när man köper hos affärer får man ju den i frigolitlådor, det blir som sagt en hel del att flytta, smidigaste är väl att ta 25l dunkar, typ 10 st.

Verkar ju inte så jobbigt nu när du förklarar. när man skickar i fisken sen i karet när man flyttat de, behöver man acklamatisera på något sätt eller är det bara att slänga i? hur länge klarar sig fisken i påsarna? Hur gör jag med belysningen? kan jag köra på som vanligt eller blir det en ny inkörningsfas? kan jag använda korallsanden som jag har nu?

Hur funkar den ytavrinnaren? såg väldigt smidigt ut. Är det något man kopplar till skummaren?

Tacksam för svar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

akvariet har väl gått sen i augusti ca. första fiskarna köptes väl för 1-2 månader sen. LS har gått betydligt längre, något år typ.

Vad tror du annars lasse om övriga frågor? om du orkar svara dvs :)

Inte en fråga direkt, men som man säger. hellre fråga en gång för mycket än en gång för lite

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ni några smarta lösningar på det hela? jag är helt nollad nästan på hur jag ska göra detta, riva all inredning först? plocka fisken först?

Ordningen här brukar lösa sig så att allt sker simultant eftersom fisken alltid lyckas hitta varje litet gömställe:ler: .

Lägga fisken i en tunna? alla i samma? ja, som sagt. många frågor så alla tips och råd uppskattas.

Lägg fisken i rena vattenfyllda hinkar (gärna nya). Är det en lång transport - packa fiskarna i plastpåsar.

Jag brukar lägga LS i hinkar med vatten också men är det en kort sträcka så går det bra i en frigolitlåda utan vatten men med locket på så att en viss fuktighet hålls uppe.

Om ni klarar tyngden så håll sanden kvar i karet - annars i frigolitboxar på samma sätt som LS

Gör flytten snabbt så undvik kompletterande arbete (ytavrinning) - de brukar ha den egenskapen att de drar ut på tiden.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

eftersom Lasse marscherade in och räddade tråden så får jag väl iaf svara på frågan om ytvattenrenaren ;)

Du kopplar den till en pump, förslagsvis en liten maxi-jet, så suger den vatten både från ytan och längre ner. man får justera den så att den suger så pass mycket ytvatten den kan utan att börja spruta bubblor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

eftersom Lasse marscherade in och räddade tråden så får jag väl iaf svara på frågan om ytvattenrenaren ;)

Du kopplar den till en pump, förslagsvis en liten maxi-jet, så suger den vatten både från ytan och längre ner. man får justera den så att den suger så pass mycket ytvatten den kan utan att börja spruta bubblor.

Jag har ingen sump och ingen automatisk vattenpåfyllare, påverkar detta en sådan ytavrinnare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ordningen här brukar lösa sig så att allt sker simultant eftersom fisken alltid lyckas hitta varje litet gömställe:ler: .

Lägg fisken i rena vattenfyllda hinkar (gärna nya). Är det en lång transport - packa fiskarna i plastpåsar.

Jag brukar lägga LS i hinkar med vatten också men är det en kort sträcka så går det bra i en frigolitlåda utan vatten men med locket på så att en viss fuktighet hålls uppe.

Om ni klarar tyngden så håll sanden kvar i karet - annars i frigolitboxar på samma sätt som LS

Gör flytten snabbt så undvik kompletterande arbete (ytavrinning) - de brukar ha den egenskapen att de drar ut på tiden.

MVH Lasse

Jag kommer inte flytta långt, det blir inom jkpg. Så jag kommer nog köra på ditt förslag Lasse!

Får se om man orkar bära karet med grus i :) hade tänkt jag skulle göra rent karet ORDENTLIGT också när jag ändå tömmer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...