Gå till innehåll

Akvariemått?


Nizztos

Rekommenderade inlägg

Jag har ju relativt nyligen startat ett 110l akvarium. Detta var för att lära mig grunderna inför ett lite större kar. Jag har ännu inte börjat plannera detta kar, men ibland funderar jag på det.

En av sakerna jag insett är att jag tror inte att "standardmåtten" för akvarium passar så bra. Jag har ett 400l Rio (söt) som känns som det vore ungefär rätt storlek. Dock skulle jag vilja vrida på det så att höjden blev bredden. Det är 150x50x65 (lxbxh), och det känns som att man skulle vilja ha typ 150x60x50-55.

Jag har endast sett ett kar med dessa mått och det är från globefish (någon som vet om de skickar?).

Folk som har "standardmått" på sina kar. Är ni nöjda? Om inte, vad skulle ni i så fall ändrat om pris och tillgänglighet inte var en begränsande faktor?

Sedan är jag också lite orolig för om golvet håller för typ 600+ liter vatten och glas och teknik, men det är en annan problemetaik :) Alltid lite orolig att mitt 400L Rio skall trilla ned i källaren ...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

min burk är 120x50x60 och jag skulle, precis som du skriver, också vilja byta plats på b/h.

Vet inte om globefish skickar, men det är ju inte så långt ifrån götet så det är väl bara att åka och hämta det? (jag åkte 90+ mil för att hämta min burk :skrattar:)

Bah, jag är bara till hälften norrläning (och då bara jämte), så gbg-stockholm känns som en lång resa för mig :)

Är ju inga större problem att få ett skräddarsytt kar lokalt, men även om det fortfarande blir en låg summa i totalen, så känns det som det blir väl dyrt med ett skräddarsytt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...