Gnarkill Postat 14 december 2006 Postat 14 december 2006 här är mina vatten värden från typ 40 minuter sen!ph 7,6kh 4gh >21no3 12och ett väldigt litet utslag av nitrit. är det nå fel på värdena eller är dom acceptabla Citera
Connaissancen Postat 14 december 2006 Postat 14 december 2006 Ph lite lågt men ingen fara, gärna 8 - 8,3Kh för lågt, helst omkring 8Gh kvittar i saltvattenNitrat en aning högt, men inget ovanligt i börjanOm du buffrar upp kh:t så ordnar sig nog ph:t också. Citera
Gnarkill Postat 14 december 2006 Författare Postat 14 december 2006 hur gör jag för att buffra upp min kh då??och hur gör jag för att få upp Ph och ned med no3 och nitriten?? Citera
Rasmus Postat 14 december 2006 Postat 14 december 2006 Om inte jag är helt ute och cyklar finns det väl tillsatser att köpa som höjer KH?nitriten kommer nog gå över till nitrat om det är under inkörning, och nitraten bryts ner med tiden då karet mognar. vattenbyten kan även få ner nitraten.rätta mig gärna om jag har fel Citera
Gnarkill Postat 14 december 2006 Författare Postat 14 december 2006 jag har hafft igång akvariet i tre veckor ungefär och nu börjar nitriten komma först!!inga alger har jag fått och vattnet har varit stabilt fram tills idag! och inte ska man väl byta vatten efter dom första 3 veckorna eller??vid vatten bytet när det sker....hur mycket vatten ska man byta då? Citera
Gnarkill Postat 14 december 2006 Författare Postat 14 december 2006 samma sak med no3:n den gav inga utslag på mina mätningar heller förens i söndags! det är ju konstigtvad ska jag köra med för medel för att få upp kh och ph i karet Citera
Rasmus Postat 14 december 2006 Postat 14 december 2006 har du bara kört de i 3 veckor så är det säkert nitrittoppen som kommer, fortsätt mät och tillslut kommer den försvinna och bli till nitrat som sedan bryts ner. kör du med osmos?kör ingen belysning än, ha det släckt under inkörningsfasen börja sedan med belysningen försiktigt Citera
Gnarkill Postat 14 december 2006 Författare Postat 14 december 2006 saken är ju bara det att mätningen visar bara en jätte liten indikation på att nitrit finns! inte mycket alltså!tidigare har det inte funnits spår alls av nitrit i karet! Citera
Gnarkill Postat 14 december 2006 Författare Postat 14 december 2006 vad ska jag ha för medel för att få upp kh då Citera
oveb Postat 14 december 2006 Postat 14 december 2006 Skaffa andra tester, det luktade lite test-stickor om de där värdena ! Har jag rätt ?? Citera
Wiking Postat 14 december 2006 Postat 14 december 2006 Ta det lugnt. Du skriver att karet varit igång i bara tre veckor. Det är helt normalt att du får en nitrit topp ungefär nu och det är bara bra att få den. För när den väl vänder och försvinner så vet du att karet börjar komma igång på allvar.Bry dig inte om de andra värdena just nu, låt nitrit toppen komma och gå, vänta sedan några veckor till, skulle andra värden vara dåliga då så är det dax att börja fundera på åtgärder.Stay cool. Citera
Wiking Postat 14 december 2006 Postat 14 december 2006 Det enklaste sättet att höja kh är att tillsätta Tropic Marin Triple-Buffer, det höjer samtidigt ph. Men vänta tills nitritoppen har försvunnit.Ett annat sätta är att göra egen blandning, hur det går till hittar du genom att söka i andra länkar i detta forum.Har du djur i karet?Har du levande sten? Citera
Gnarkill Postat 14 december 2006 Författare Postat 14 december 2006 okej! jo jag har levande sten kanske inte tillräckligt men det kommer mera i slutet av månaden har beställt!sen när jag köpte mina första LS så råkades det följa med en coral banded shrimp och tre eremit kräftor som hade gömt sig! dom lever då ännu allihopa och äter som fan! Citera
Gnarkill Postat 14 december 2006 Författare Postat 14 december 2006 finns det något bra tips på hur man kan ställa stenarna och vart man ska sätta cirk pumparna för att få flödet att strömma överallt så det inte blir nå döda punkter där det sammlas en massa crap?? Citera
Wiking Postat 14 december 2006 Postat 14 december 2006 Om du får en nitrit topp nu och den går ner, så kan möjligen samma sak hända igen om du stopper i ytterligare LS vid ett senare tillfälle. Om det är bra LS så innehåller den ju en massa organiskt material varav en del med säkerhet kommer att dö och orsaka en nitrithöjning.Gör som du planerat men det är alltid en fördel att vänta med fiskar och koraller tills topparna är borta, värdena planat ut och stabiliserats.Vattenbyten vill jag inte rekommendera under den första tiden, låt mognadsprocessen ha sin gång. Citera
Gnarkill Postat 14 december 2006 Författare Postat 14 december 2006 jo jag hade tänkte vänta rätt så länge med att köpa fiskar och koraller!men mer LS måste jag ha...och dom lägre djuren som jag fick med ls:n som jag har nu är ju vad jag har fattat ganska tåliga och dom verkar då klara sig!samt att det kommer fram nya växter ur min LS nästan varje dag! och det är ju ett bra tecken! Citera
Gnarkill Postat 14 december 2006 Författare Postat 14 december 2006 men det är det där med flödet i tanken jag inte riktigt har listat ut vilket som är bäst för att få maximalt med vatten rörelse runt alla LS Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.