Gå till innehåll

mina vatten värden


Gnarkill

Rekommenderade inlägg

Om inte jag är helt ute och cyklar finns det väl tillsatser att köpa som höjer KH?

nitriten kommer nog gå över till nitrat om det är under inkörning, och nitraten bryts ner med tiden då karet mognar. vattenbyten kan även få ner nitraten.

rätta mig gärna om jag har fel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har hafft igång akvariet i tre veckor ungefär och nu börjar nitriten komma först!!

inga alger har jag fått och vattnet har varit stabilt fram tills idag! och inte ska man väl byta vatten efter dom första 3 veckorna eller??

vid vatten bytet när det sker....hur mycket vatten ska man byta då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har du bara kört de i 3 veckor så är det säkert nitrittoppen som kommer, fortsätt mät och tillslut kommer den försvinna och bli till nitrat som sedan bryts ner.

kör du med osmos?

kör ingen belysning än, ha det släckt under inkörningsfasen börja sedan med belysningen försiktigt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta det lugnt. Du skriver att karet varit igång i bara tre veckor. Det är helt normalt att du får en nitrit topp ungefär nu och det är bara bra att få den. För när den väl vänder och försvinner så vet du att karet börjar komma igång på allvar.

Bry dig inte om de andra värdena just nu, låt nitrit toppen komma och gå, vänta sedan några veckor till, skulle andra värden vara dåliga då så är det dax att börja fundera på åtgärder.

Stay cool.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det enklaste sättet att höja kh är att tillsätta Tropic Marin Triple-Buffer, det höjer samtidigt ph. Men vänta tills nitritoppen har försvunnit.

Ett annat sätta är att göra egen blandning, hur det går till hittar du genom att söka i andra länkar i detta forum.

Har du djur i karet?

Har du levande sten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej! jo jag har levande sten kanske inte tillräckligt men det kommer mera i slutet av månaden har beställt!

sen när jag köpte mina första LS så råkades det följa med en coral banded shrimp och tre eremit kräftor som hade gömt sig! dom lever då ännu allihopa och äter som fan!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du får en nitrit topp nu och den går ner, så kan möjligen samma sak hända igen om du stopper i ytterligare LS vid ett senare tillfälle. Om det är bra LS så innehåller den ju en massa organiskt material varav en del med säkerhet kommer att dö och orsaka en nitrithöjning.

Gör som du planerat men det är alltid en fördel att vänta med fiskar och koraller tills topparna är borta, värdena planat ut och stabiliserats.

Vattenbyten vill jag inte rekommendera under den första tiden, låt mognadsprocessen ha sin gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo jag hade tänkte vänta rätt så länge med att köpa fiskar och koraller!

men mer LS måste jag ha...

och dom lägre djuren som jag fick med ls:n som jag har nu är ju vad jag har fattat ganska tåliga och dom verkar då klara sig!

samt att det kommer fram nya växter ur min LS nästan varje dag! och det är ju ett bra tecken!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...