Gå till innehåll

Ang MH


Alessandro

Rekommenderade inlägg

Tittar runt på Julas hemsida och hittade dessa två halogenlampor:

Halogenstrålkastare 1000/1500 W; Stor och mycket kraftfull strålkastare för vägg- eller takmontering. Aluminiumkåpa och skyddsglas. Halogenrör ingår. Svart.

Pris

1000 W 159

1500 W 199

Metallhalogenarmatur 70 W; Metallhalogen med ställbar fästbygel i kraftig stål. Armaturhus i svart formgjuten aluminium. Härdat glas som lossas med clips. Sockel: R7s. Effekt: 70 W. Vikt: 4,15 kg. Mått: 346x435x127 mm. Kapslingsklass: IP65.

Pris 899

Nu undrar jag om dem är nåt att ha? specielt den billiga modellen?

*Ps är ganska ny innom den här härliga hobbyn...=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan Jan..jag e inte heller nån expert =)

jag tänkte ha det till min 60 liters kar..

Såg att triton akvarium sålde en begagnad armatur för 750 kr men de va för 250 W

blir den för stark för mitt kar?

För 60 liter är det nog i kraftigaste laget med 250W (jag har det till mitt 220 liter) och möjligen anigen klent med 70W. Måste jag välja någon av dom så fick det bli 70 wattaren. Kanske kombinerat med ett litet blårör?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och för att förklara varför de inte är det, så har det att göra med färgtemperaturen. Vanliga halogenstrålkastare har ett alldeles för gult ljus som bara alger tycker om.

Det är därför du ska köpa en metallhalogen. och jag är helt övertygad om att en 70W räcker gott i ditt kar. Jag hade en till mitt 100-liters som var 70cm högt, och det räckte gott till det. Köp en MH är mitt råd!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jimmy och alla ni som har gett mig goda råd =)

Läste nån stans att de skulle vara ca 1w/L för att hålla stenkoraller..undrar om det stämmer??

Jimmy gick in på din sida och såg att du hadde Nimbochromis Livingstonii lr så kallade Kaligono, jag har haft dessa och det är en av mina favorit ciklider!!

Vet inte riktigt hur stora dina är nu, men hoppas du får en hona och en hane, så kommer du att få yngel med största sannolikhet..=)

Mitt par ynglade av sig varannan månad...Hannen blev grymt snygg när han va på lekhumör..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jimmy och alla ni som har gett mig goda råd =)

Läste nån stans att de skulle vara ca 1w/L för att hålla stenkoraller..undrar om det stämmer??

Jimmy gick in på din sida och såg att du hadde Nimbochromis Livingstonii lr så kallade Kaligono, jag har haft dessa och det är en av mina favorit ciklider!!

Vet inte riktigt hur stora dina är nu, men hoppas du får en hona och en hane, så kommer du att få yngel med största sannolikhet..=)

Mitt par ynglade av sig varannan månad...Hannen blev grymt snygg när han va på lekhumör..

Tack för det, men alla ciklider såldes i samband med att jag köpte mitt saltkar. :) Men jag vet att den som fick dem fick yngel, vet dock inte hur frekvent innan han också sålde av för att skaffa salt.icon10.gif

(Den sidan om mina akvarier har inte uppdaterats på ett tag, men kommer göra en liten omstrukturering nu när jag inte jobbar så mycket över julen.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...