Gå till innehåll

100 liters akvarium saltvatten nystart??


ebbe_20

Rekommenderade inlägg

Hej

Har odlat lite malawi ett tag men slutade med de för har inte tid med de längre och har sålt av allt utom ett 100 liters akvarium som står tomt.

Akvarietisten inom mig vill ha igång karet och jag är grymt sugen på att starta de som ett saltvatten.. "men är helt nollad på de området"

Vad behöver jag ha gör att de skall fungera har som sakt akvariet,100 liters.

Hade tänkt att ha typ nemo fisk och nån mer om de går inte hemma på detta som sakt.

Men vad behöver jag har för grejer till akvairet! pump, skummare osv,???

Vad skulle de kosta att dra igång karet?

Tacksam för alla tips!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

och så antar jag att du måste fixa en osmolator eller vad det nu heter så du får osmos vatten=steriliserat vatten som du blandar saltet i! och dom är ganska dyra!

sen finns det ju hur mycket prylar som helst att köpa så som nitrat filter och fosfat filter och en massa mer!

ska du köra med sump eller utan??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

man skall helst ha 10x så stor cirkulation som akvariets storlek helst lite mer!

så du har ett kar på 100liter så ska du helst ha pumpar som pumpar 1000-2000 liter per timme! ju mer cirkulation desto bättre!

skummaren renar vattnet sedan finns det ju en massa olika märken på skummare och så! där är det ju nästan bara vraka och välja själv!

billigaste är väl syrestens skummare tror jag! finns på dom flesta akvarie äffärer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok.. men hur funkar de med levande stenar osv har läst massa forum och ska man ha nemo fisk så ska man ju helst ha en anemon?....

Hur mycket fiskar kan man ha i ett 100 kar?

Vad kan man ha med en nemo fisk eller flera nemo fiskar :-) lite borring med bara 1 nemo ju :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tja du just det där med fiskar är lite lurigt! för ju mer fiskar du har desto mer belastning har du ju på vattnet i akvariet och då bör du ha bättre rening för att det ska funka! men nog borde du ju kunna ha kanske 2 nemo och sedan några räkor eller eremit kräftor som lägre djur/städare och kanske någon annan mindre fisk!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det första du skall börja med är att fixa osmos vatten och blanda rätt mängd salt och sedan stoppa i dina levande stenar och sedan ska det stå utan några fiskar och djur i minst 1-2 månader utan så lite ljus som möjligt för att vattnet och stenarna ska få rätt balans. Efter du har fått rätt vatten värden så kan du börja sätta i koraller/anemoner och fiskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Enklaste skummaren kostar 300:-(Aqua-medic mini-flotor) och så behöver du en vanlig luftpump på minst 200liter.

Sen behöver du(förslag på minimum):

- Cirkulationspump new-jet 1200liter/, gärna med fluvals ytavrinning.

- Levende sten 5kg. Blanda upp med död porös sten(så kommer du undan lite billigare.

- Belysning 4X18watt(T8) eller 2x24(t5)

- Omvänd osmos!

- 10cm sand(finkorning korallgrus) till DSB.

Detta är den nödvändigaste "hårdvaran", du behöver. Sen behöver du förstås salt, tester, saltmätare mm

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok.. men hur funkar de med levande stenar osv har läst massa forum och ska man ha nemo fisk så ska man ju helst ha en anemon?....

Hur mycket fiskar kan man ha i ett 100 kar?

Vad kan man ha med en nemo fisk eller flera nemo fiskar :-) lite borring med bara 1 nemo ju :-)

Du behöver ingen anemon till en "nemo", anemoner är väldigt svåra djur som kan döda allt i karet om det går fel.

Satsa istället på någon mjukkorall som "värd" till clownerna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Innte för att vara elak på något vis men jag tycker detta låter som att du innte är villig att lägga pengar alls på din hobby, men det är opp till var och en, vill du spara mer så kan du skippa osmosen och köra med vanligt vatten det går bra om du har bra vatten där du bor ennda nackdelen är att du får stå ut me mera alger är man flitig me renholdning av karet är innte det nogot problem. Nått som du innte bör spara inn på är levande sten spesielt när du har ett litet akvarium borde du kjöpa varje kilo levande och innte fylla på me död sten. Det är min åsikt och erfarenhet jag kjöpte begagnad levande sten det gjör jag innte om igjen, har du möjlighet så kjöp ny levande sten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...