Gå till innehåll

billig kylare..


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Guest Gäst

Hej

när jag va ute och städa i garaget så hitta jag en kylbox

sån som man kopplar in till 12v i bilen "nypris ca 1000"

tänkte om man lackar hela insidan av den med nån bilig 2 komp lack så den blir helt tät, sen fyller den med vatten så borde man få vattnet till ca 14 g om man räknar på kyl effekten som låg på 170W.

Sen lägger man i ca 20M "luftslang" som man pumpar saltvatten i ca 100l/h eller om man "vågar" köra nått rostfritt så funkar det änu bättre.

Jag titta runt lite på beg marknaden och hitta ett par stycken för runt 300kr.

Kanske en idé??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Jag kör med en växlare med kallvatten på ena sidan och akvarievatten på andra det viktiga är att det är en silverlöddad växlare.Är kanske bäst om man har eget eller gratis vatten. Jag har kört det med perfekt resultat på ett 3000 l kar nu har jag 500 l med samma utrustning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

om jag förstår dig rätt så kör du kran vatten genom slangar i karet?? om man då har karet där det inte finns kranar och avlopp så är det ganska trist att ha en slang längst hela golvet ju.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Jag har en växlare som på ena sidan har kallt vatten från kran och som startar vid ex 27 grader.

På andra sidan växlaren kommer akvarievatten från en pump och sedan rinner det ner i sumpen igen fast lite längre fram.

Jag önskar jag kunde rita som vissa andra här på guiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

jo jag förstår vad du menar men då måste du ju ha slangar från inkomande vatten i din fastighet, och om det är ca 20M till närmasta toa eller kök/grovkök så är det lite meck med slangar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag har en växlare som på ena sidan har kallt vatten från kran och som startar vid ex 27 grader.

På andra sidan växlaren kommer akvarievatten från en pump och sedan rinner det ner i sumpen igen fast lite längre fram.

Jag önskar jag kunde rita som vissa andra här på guiden.

Vad är det för växlare du har som funkar med saltvatten??

Skulle det funka att köpa en massa PVC 90graders och sätta ihop som en spiral ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en växlare som på ena sidan har kallt vatten från kran och som startar vid ex 27 grader.

På andra sidan växlaren kommer akvarievatten från en pump och sedan rinner det ner i sumpen igen fast lite längre fram.

Jag önskar jag kunde rita som vissa andra här på guiden.<!-- Signature -->

Vad är det för växlare du har som funkar med saltvatten??Skulle det funka att köpa en massa PVC 90graders och sätta ihop som en spiral ?

Det funkar nog inte spec bra pga att plasten inte leder kyla/värme så bra.

Då är det nog bättre med en tunn silicon slang typ en rulle på 10M.

Mvh Mikael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andreas Lange

Det finns även glasrör med ett slangfäste i vardera ändan (typisk labbpryl) som har mycket god värmeledning. Det borde gå att bygga ihop en större värmeväxlarvariant själv genom att helt enkelt silikona ihop ett gäng glasbitar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest jojje

Pool-leverantörer har även små värmeväxlare i titan. Har en själv fungerar utmärkt tillsamans med en pooltermostat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu kört med min kallvattensslinga nu sedan går eftermiddag.

Sänkte vattentempen lätt 2grader på 1timme. Lär få koppla på en magnetventil som sätter på / Stänger av vattnet då börvärdet i karet har kommit till rätta.

Just nu är det så litet flöde att det precis rinner ut ifrån slangen och i morse så var det bara 21,5grad i karet. Stängde av det hela å testar/ställer in det igen då jag kommer hem

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...