Gå till innehåll

Ny här :)


Damian

Rekommenderade inlägg

hejhej! är ny inom saltvatten och tänkte skaffa mitt första saltvattensakvarie :)

har självklart då lite frågor :)

tänkte bygga mitt eget eftersom måtten blir speciella, kommer använda mig av en gaderob och såga ut väggarna så att akvariet syns från flera rum samtidigt, har inga exakta mått idag med det kommer troligen bli ett hörnakvarium med en ca storlek på runt 500 liter

Vart finner jag material, vad för glas skall jag använda mig av? lämpligt sätt att sätta ihop allt?

eller finns det ställen där dom tillverkart akvarium enligt måttbeställningar?

vilken prisbild UNGEFÄR ligger ett hörnakvarium på idag i den storleken med pumpar och hela paketet som behövs?

har tidigare haft sötvattensakvarie och undrar hur lik skötseln är. typ rengöringar, syretillförsel, m.m.

Tack på förhand och hoppas jag inte ställer allt för invecklade frågor ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hejsan och välkommen till saltvattensguiden.

Att bygga ett eget akvarium är inte så svårt som man tror det gäller bara att vara nogrann med limmningen så det blir snyggt och inget haffs verk.

Tjockleken på glaset beror lite på höjden utav bygget men upp till 65cm så hadde jag i mitt 10mm glas och 12mm i botten. Limmat med svart akvariesillicon.

Eftersom du skall nu bygga in det i en gaderob så får man tänka på diverse luftfuktighet som det kommer bli för att det skall funka så har man en fläkt som cirkulerar luften inne i skåpet.

Det finns många olika ställen som sätterihop ens akvarium efter önskemål de jag vet är bla Marinakvariet i göteborg eller globefish i stockholm men att gå till en glasmästare brukar ej vara lyckat då de ej har erfarenheten av att limma akvarium och man gör det lika snyggt själv

Återigen varmt välkommen till oss på sidan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett hörnkar på 470lit , 60 högt , 10mm i sidorna botten ser jag ej men det bör vara 12mm.

Vad det kostar är svårt att säga beroende på hur man väljer att starta low/hitech

Men mitt idag 2 år efter start har "hårdvaran" kostat ca 25000:- +.. inräknat allt ifrån timer - akvariet - levande sten - skummare - glasrutor & silikon till en sump mm mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...