Gå till innehåll

Skummare H&S vs Deltec


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Guest Gäst

Tjena!

Det är så att jag ska köpa en ny skummare och det står för närvarande mellan 3 olika skummare

Deltec turbo1250

Deltec Turbo 1060

El. en H&S skummare som är för akvarium upp till 22ooL. Finns på denna hemsida http://www.hs-aquaristik.de/Englisch/Abschaumerengl/Abschinn enengl5/hauptteil_abschinnenengl5.html

Har nämligen fått ett erbjudande om en H&S nämligen.

Jag vet ju att Deltec Turbo 1060 är bra och har en kammare för aktivtkol/Rowaphos... De skummar också på vädigt låga nivåer, har hört att vissa skummare bara skummar när det finns mkt skit i karet, för att sedan lägga av när det blir lite mindre. Deltec skummaren ska tydligen fortsätta skumma även på dessa nivåer.

H&S skummaren har jag absolut ingen koll på... Är det en "gammal" skummare- gammal konstruktion... Som Tunze skummare var ju bäst när de kom med sina venturiskummare, men har nu fått se sig omsprugna av andra märken, är det samma med H&S, är det en fallen hjälte el?

Det är mina tankar just nu men det är kanske någon som kan sprida lite mer ljus om saken. Speciellt om vad H&S är för något...

MVH Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Vad jag förstått är de ganska lika, i konstruktion och funktion. Skillnaden är att Deltec är limmad och H&S svetsad (har för mig Ingvar Hellmalm gav den kortfattade sammanfattningen här på forumet en gång i tiden).

H&S är i alla fall absolut inte någon "gammal omodern" skummare, tvärtom!

Kör själv med Deltec 1060 och tycker att den funkar bra, men att konstruktionen känns lite "B", och risken för att den skall gå sönder under hantering (vid rengöring etc.) känns överhängande. Inte prisvärd för det priset jag gav...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Klas, hur tycker du annars att 1060 har funkat för dig? Bra skummning? Har du haft nytta av Rowaphos/ kol kammaren?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Den funkar jättebra! Funktionen är kanon. Det är risken för bräckage samt priset jag är skeptisk till.

Jag använder kol i kolkammaren. Rowaphos kör jag på annat ställe (måste sitta i filterpåse isåfall).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Jo Klas 1060 är inte helt billig ny... Men man slipper köpa en till apparat för kol el . Rowaphos och på så sätt är den ganska prisvärd (försöker övertyga mig själv...)

Kom över lite info. från reefcentral om H&S. Speciellt i länk nr1 nedan så diskuteras det om exakt om den H&S skummare jag ev. har påG. De verkar vara i det stora hela possitivatill H&S skummaren. De verkar bara ha svårt att få tag i den + andra tyska skummare i USA.

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&thre adid=332134&highlight=H%26S

http://reefcentral.com/forums/showt...threadid=283858

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

H&S tillverkar inte så mycket för små kar och gör framför allt ingen reklam i detta segment. Den störsa tillverkningen (och pengarna) kommer från riktigt stora skummare till offentiga akarier (50 000 l och större) som svetsas med prof. kvalitet. H&S tillverkar även vissa delar till Deltec. I dessa stora skummare använder man dessutom injectorprincipen (egen konstruktion) och industrimotorer. Detta ger högre tillförlitlighet och mindre sköttsel. All försäljning över disk har upphört (i Tyskland ) och affären är stängd. Undrar vad det blev av alla extremt fina kar som fanns där?

Man sysslar idag helt med industripruduktion.

Ingvar (Zoovet ) H&S representant i Sv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...