Gå till innehåll

Självförsörjande akvarium?


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Guest Gäst

Går det att få ett akvarium i princip helt självförsörjande på mat till fiskar och övriga djur? Tänkte om man kunde odla nån variant av levande räkor eller likande i sumpen som sen åker med returvattnet till huvudkaret och blir till mat där. Eller går det inte att komma undan att behöva mata själv?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Beror väl på vad du väljer för fiskar...om du har över 50kg LS i ett väl etablerat kar så skulle du väl kunna ha en mandarin som klarar sig på det liv som stenen ger,likaså algätare borde väl inte vara några större problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Ska du odla räkor i sumpen så får du nog mata dom om du ska ha en god tillväxt sen beror det ju helt på belastningen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Om man har skummare i karet så blir det nog en omöjlighet. Men utan skummare, fåtalet fiskar, stooort kar och mycket sten så kanske det kan gå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Jag har en sådan, fast har inte kört igång det ännu (återkommer när jag har testat den en längre tid). Det räcker dock inte med artemia för att akvariet skall vara självförsörjande tyvärr, måste i så fall köra utan skummare så som magnus skriver och köra kanske även med olika planktonuppfödningar osv. Jag håller dock med att det skulle vara det ultimata att ha ett helt självförsörjande rev!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...