Robert Lennqvist Postat 11 januari 2007 Postat 11 januari 2007 Jag har fått för mig att det är en Montipora av något slag men kan inte hitta några bilder som bekräftar det./Robban Citera
chrilleus Postat 11 januari 2007 Postat 11 januari 2007 Stellata kanske? http://www.reef-encounters.com/Livestock%20subpages/SPS%20coral%20pages/montiporastellata.htm Citera
Capote Postat 11 januari 2007 Postat 11 januari 2007 Jag tycker inte den är en typisk Stellata. De brukar ha veckade tillväxtzoner. Skulle söka id på den här bland acropororna.Finns en som heter tenuis t.ex. men det kan lika gärna vara någon annan. Citera
Ingvar Hellmalm Postat 11 januari 2007 Postat 11 januari 2007 Detta är troligen en Acropora spec? Jag har haft en lika dan. Citera
Robert Lennqvist Postat 12 januari 2007 Författare Postat 12 januari 2007 Jag har kikat runt och hittat Montipora Capitata. Vad tror ni om det? Citera
artemia Postat 12 januari 2007 Postat 12 januari 2007 Kolla också med gammal namn Montipora verrucosa. Tror att du hittar sådana bilder som liknar ditt. Citera
Capote Postat 12 januari 2007 Postat 12 januari 2007 Varför tror ni att det är en Montipora och inte en Acropora? Bara nyfiken vad det är för kännetecken ni använder. Citera
artemia Postat 12 januari 2007 Postat 12 januari 2007 Tror att mycket baserar till en gammal tråd som Christer T har börjat. Har samma korall.https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=10165&highlight=montipora+capitata Citera
Robert Lennqvist Postat 12 januari 2007 Författare Postat 12 januari 2007 Är nästan bombsäker på att den salufördes som en Montipora när jag köpte den. Glömde dock "efternamnet" efter ett tag. Så hittade jag en bild på en Capitata och eftersom dom är väldigt lika så tror jag att det kan vara den. Citera
Capote Postat 12 januari 2007 Postat 12 januari 2007 Ja, montiporor kan växa i de flesta former så det är inte omöjligt. Om man tittar på polyperna så ser de ut som Montipora, det tyckte jag också. Men sen när jag så småknölarna så var det acroporalikt tyckte jag. När jag tittar närmare idag så har de inga polyper vilket återigen skulle kunna indikera montipora. Artemias förslag är bra. Citera
Robban Postat 12 januari 2007 Postat 12 januari 2007 Tjena, har själv haft ett sådant stycke korall, då salufördes den som Montipora...nåt. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.