Gå till innehåll

Sand eller inte???


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Guest Gäst

Jag vet att denna frågan har ställts innan men här kommer den igen!!!

Tycker ni att man ska ha ett lager med sand i akvariet eller inte?

Saken är den att jag håller på med ett nanokar på ca 30-45l och jag vill minimera riskerna för en krasch...och då utgör sanden den risken att den kan samla på sig skit...eller har jag fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Skit samlas det där, om det i sig kan leda till en krasch eller inte vågar jag inte svara på.

Ett alternativ, om du vill ha den vita botten så ställa karet på en träskiva som du målat vit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Sanden ger även extra yta för bakterier att fästa på jag har kört med sand i mina kar från början å bara sett positiva saker med det

__________________

Jag stöder min lokala webbshop

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Om du vill ha sand tycker jag att du iaf ska låta akvariet mogna under 1-3 månader med enbart levande sten. Utan ljus.

Under den tiden kan du suga ut allt skit som stenen producerar i början. Ha även en bra "cleaner crew".Sen när du märker att stenen är mindre "aktiv" så kan du köra med ljus och ha många algätande/slamätande sniglar i akvariet.

Om du efter detta inte har några problem med alger kan du lägga i ett tunt lager sand. När du har lagt i sanden kan det även vara bra med sniglar som bökar runt i sanden och sjögurkor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Men ska man inte köra in akvariet med ljus då?

Enligt en del så förlängs bara inkörningstiden utan ljus.

Har för mig Fosså skriver det i sina böcker!!!

Vad menar du med "Cleaner crew"?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

jag tror inte det spelar nån roll om du har ljuset på algerna kommer när du sedan sätter på ljuset men det finns lika många inkörningar på ett salt som det finns akvarister

__________________

Jag stöder min lokala webbshop

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Som sagt det finns lika många teorier som det finns akvarister det som funkar i ett kar kanske inte funkar i nästa kar

__________________

Jag stöder min lokala webbshop

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="95%" align=center>

<T>

<TR>

<TD class=bold>Filip skrev:

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=1 width="100%" bgColor=#999999>

<T>

<TR>

<TD>

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=2 width="100%" bgColor=#ffffff>

<T>

<TR>

<TD class=text>ifo är det ju lite roligare att ha ett tänt akvarium än bara ett utan ljus i 3 månader</TD></TR></T></TABLE></TD></TR></T></TABLE></TD></TR></T></TABLE>

finns väl inte så mycket att se? förutom alger :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Hej,

Problemet med grus är att detritus ansamlas där (nitrit/nitrat-fälla). Har provat alla möjliga varianter med och utan grus. Tycker att det funkar helt ok om man har grovt grus så länge lagret är tunt (helst så att det bara täcker botten). Gör man sedan rent i gruset (slamsuger) med jämna mellanrum så funkar det alldeles utmärkt. Själv kör jag med ett ganska tunt (ca 2 cm) lager med väldigt fint grus och det tycker jag funkar bra, då skiten mestadels lägger sig ovanpå gruset

Annars kan man ju köra med DSB (Deep Sand Bed), men det är lite mer invecklat så då bör man läsa på först.

Tror helt klart att belysningen kan påverka inkörningsperioden, och ljuset gynnar mer än bara algerna...

__________________

Mvh

Nicklas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="95%" align=center>

<T>

<TR>

<TD class=bold>Nicklas skrev:

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=1 width="100%" bgColor=#999999>

<T>

<TR>

<TD>

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=2 width="100%" bgColor=#ffffff>

<T>

<TR>

<TD class=text>Hej,

Problemet med grus är att detritus ansamlas där (nitrit/nitrat-fälla). Har provat alla möjliga varianter med och utan grus. Tycker att det funkar helt ok om man har grovt grus så länge lagret är tunt (helst så att det bara täcker botten). Gör man sedan rent i gruset (slamsuger) med jämna mellanrum så funkar det alldeles utmärkt. Själv kör jag med ett ganska tunt (ca 2 cm) lager med väldigt fint grus och det tycker jag funkar bra, då skiten mestadels lägger sig ovanpå gruset

Annars kan man ju köra med DSB (Deep Sand Bed), men det är lite mer invecklat så då bör man läsa på först.

Tror helt klart att belysningen kan påverka inkörningsperioden, och ljuset gynnar mer än bara algerna...</TD></TR></T></TABLE></TD></TR></T></TABLE></TD></TR></T></TABLE>

nja, nitraten produceras av cyanobakterier och finns alltid i akvariet för det finns alltid käve. Sen blir cyanobakterierna dör/blir upppätna av annat och fosfater kommer in i bilden som ger i sin tur ger näring åt snäppet högre organismer. Därför finns det alltid ett överskott av fosfater. Speciellt om man har sandbotten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Ska beställa Levande sand till mitt nano....Verkar vara ett bra sätt&köra nanos på!!

__________________

4U2ENVY

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Mycket skall man läsa... denna tråd var nytt rekord i värdelösa råd och tvivelaktiga sanningar! smiley19.gif

Ni som känner er osäkra på vad ni skall tro egentligen kan med gott samvete glömma det ni läst här!smiley4.gif

/Klas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Klart du kan ha sand. Mitt råd är att ha 2-3 cm och se tillatt rafsa runt i den med jämna mellanrum och gärna sug upp detritus. Försök inte med att skapa någon sandfauna genom att låta bli att röra i den. Det leder endast till att fosfater ansamlas. Nä, håll den så ren du kan från detritus. Tillräckligt med djur och framförallt bakterier kommer att leva i den.

Har inte tid just nu att gå in i detalj på allt som var fel i ovanstånde inläggen, men det fanns en hel del!

Jag är inte ute efter att verka kaxig, men det rör till det något oerhört för nybörjare och andra, då hälften av det som skrivs är helt felaktigt.

/Klas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Hårda ord Klas, tycker att du ska byta inställning!

smiley2.gif

Men som sagt "slam suger" man sanden varannan vecka så tycker jag att det funkar bra med sand.

__________________

Ha de// Calle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

C.caeo>> OK det var kanske lite hårt. Kanske är jag bitter och saknar gamla tider då mankunde lita lite på att de som skrev visste vad de talade om...

/Klas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Sand eller inte...?

Jag kan ju försöka ändra på min inställning och försöka ge ett vettigt svar också...smiley2.gif

Svaret är "beror på"...

Att ha sand är snyggt, därför har jag själv sand. Problemet är att detritus samlas och på sikt frigörs fosfater, vilket inte är bra. Fosfatfrigörelsen är oundviklig om man låter detritus samlas. Det hjälper alltså inte att ha mycket djur i sanden (t.ex. s.k. DSB). Det hjälper inte heller att ha Caulerpa, då de är relativt kassa på att ta upp fosfater. En sandbädd som inte sugs rent är alltså en "tickande bomb". Frågan är om man kan leva med den bomben? Svaret är mångas gånger ja, eftersom det tar ganska lång tid innan fosfatläckaget startar (2-10 år). Hur lång tid beror på systemets belastning, sandens beskaffenhet (caco3 eller annat (järninnehåll), kornstorlek etc.). Ett stort "beror på" är allstå på vilken sikt sätter man upp sitt system. Det är stor skillnad på attt sätta upp ett system som skall stå etteller två år, eller ett som man vill ha fungerande i 10-20 år ("old-tank-syndrome").

Ett annat sätt är att slamsuga sanden med jämna mellanrum. Detta gör man för att intedetritus skall ansamlas.

Nitratproblem som härör från sand tror jag inte på eftersom denitrifikationensker effektivt här (ett undantag är en sandbädd full av detritus där syrenivån är helt obefintlig på mycket litet djup, men sån sandbädd har ni väl vid det här laget inte...smiley2.gif).

Alltså: Se till att inte detritus samlas i sanden! Var inte alltför rädd om djuren i sandbädden, det är viktigare att suga upp detritus än att behålla några maskar! Denitrifikationen görs av bakterier inte av maskar. Den görs även på ganska små djup (1-3 cm) förutsatt ganska fin sand.

Sist men inte minst beror det på vilka djur man vill ha i karet. Tycker man det är livets mening att studera maskar och grävande kräftdjur i en fin sandbädd, då är ju valet enkelt... (OBS jag är inte sarkastisk här, har förstått att jag ibland tolkas så...). Min utgångspunkt här är på att korallerna är prio ett.

/Klas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Hej,

Att OTS (Old Tank Syndrome) bara skulle bero på frigörande av fosfater råder det väldigt delade meningar om. Dr. Shimec bland annat menar väl att den största boven i dramat är ansamlingen av tungmetaller vilka efter flera år av någon anledning (exempelvis pH-fall) kan fällas ut i karet.

Sen är väl just meningen med en DSB att denitrifikationen blir effektivare än i en grund sandbädd?

__________________

Mvh

Nicklas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Dr. Shimec är ganska ensam om sin tro på tungmetaller som boven i dramat, men visst har du rätt i att han hävdar det.

Dr. Shimec är intresserad och skolad i faunan i mjuka bottenlager. Självklart propagerar han förDSB med den bakgrunden.Det har (min tolkning) mindre med koraller och skötseln av dem att göra.

Denitrifikation sker inte i DSBnsundre lager eftersom syretillgången är alltför låg där. Om det skulle vara så att DSB är något lite effektivare, så sker ändå tillräckligt med denitrifikation i LS + 3-5 cm sand, Nitrat är mycket sällan ett problem i ett välskött korallakvarium! Däremot kan fosfater krascha DSB-systemen efter ett tag (något som hänt om och om igen i USA där "Dr Ron"s metod fick massor med anhängare för några år sedan.

Alltså: Jag tror på grundare sandbädd som man håller ren från större detritusanhopningar.

Men visst, fritt fram att experimentera, och experterna är knappast överens i den här frågan heller!!smiley2.gif

/Klas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

nu var det mycket trevligar att läsa!!

Och så fick man ju även lite ny kunskap.smiley1.gif

__________________

Ha de// Calle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Efter att ha läst detta så undrar jag:

Skulle jag kunna starta upp akvariet utan sand och sedan om jag vill ha sand lägga i det?

Ska jag ha fin sand eller grov? Jag tycker att grov sand inte ser snyggt ut i ett litet akvarium pga "skalenligheten"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

I alla fall jag har alltid talat om "fin sand". ("Grov sand" = grus)

Börja du utan sand om du vill. Sug ut all detritus innan du lägger i sanden. Inga problem att lägga i allt på en gång (har sett att vissa vill lägga i lite i taget, vilket jag aldrig förstått meningen med).

/Klas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...