Gå till innehåll

Vilket vatten vid vattenbyte?


teggner

Rekommenderade inlägg

Dum fråga men när man gör sina vattenbyten ska man alltså inte fylla på med saltvatten?

Bättre att fråga om man är osäker.

Jo, man ska fylla med nyblandat saltvatten lika mycket som man sugit ut vid ett vattenbyte.

Däremot så dunstar inte salt, så det avdunstade vattnet skall fyllas på med sötvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar tackar, hur många procent byter man vid varje byte och hur ofta? en gång i veckan? och vad kostar saltet cirkus? blir väl en hel del

Jag har tänkt att byta cirka 10% varannan vecka, är dock ni inom detta. Det salt jag köpte heter AS Reef Crystral och för 690 bagis fick jag 25kg(finns säkert billigare) det gick åt cirka 7kg +- att fylla mitt kar. så typ 0,7kg pär omgång(men detta mäter man nog säkrast fram med saltmätaren när man blandar).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursprungligen postat av Tintomara viewpost.gif

Ursäkta en dum fråga... Grovsalt består oftast av bergssalt. Men hur är det med "äkta" havssalt då? Har länge funderat på om man skulle våga använda havssalt ifrån lantmännens (ca 100kr / 25kilo). Enligt uppgift ska det bara vara indunstat havsvatten, inget tillsatt, inget renat (ska inte förväxlas med deras "renade havssalt" som består av 99% natriumklorid).

Har själv använt västkustvatten med goda resultat och kan inte förstå varför saltet skulle bli sämre av att torkas.

Ingen som vet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen som vet?

Detta tillhörde väl inte denna tråd men det är ingen bra idée. Exempelvis kalcium finns "övermättat" i saltvatten. Karbonater finns också i stor omfattning. Olika mekanismer gör att dessa proportioner mellan exempelvis koncentrationen kalcium - karbonat och magnesium - karbonat kan existera. Torkar man in detta vatten så ökar koncentrationen av kalcium, magnesium och karbonater och detta gör att det bildas kalciumkarbonat och magnesiumkarbonat. Dessa ämnen är sen inte återlösliga i ett saltvatten med pH över 8. Det är precis samma anledning som det inte är en bra idée att blanda ihop en slurry av högre koncentration för att sedan använda den som utgångspunkt när man blandar ihop sitt salt. Samma sak som gör att ett fuktigt saltvattenssalt inte skall användas

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...