Gå till innehåll

tips på pump till diy-osmolator


Draedon

Rekommenderade inlägg

Har som sagt fått mig en diy osmolator av min svärfar, pumpen jag använder nu är en gamal fluval2 pumphuvud.. funkar kalas MEN jag skulle vilja byta ut 10l hinken mot en 25l dunk så det räcker lite längre och fluvalen går ju inte direkt att vålda ner i en dunk :P

funderar på antingen tunze minsting

Minipump.jpg

150-300l/h 5w

den borde gå att "massera" ner i en dunk genom hålet.

alternativ två är en doserpump, typ aquamedic sp3000. skaplig prisskillnad dock; 100 vs 800 spänn.

vad finns det mer för alternativ tro? finns det fler pumpar som är vääldigt små.

kapacitet är skitsamma egentligen, bara den orkar trycka en halvmeter :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tanken var att inte slakta dunken utan endast borra ett hål i locket för och dra igenom en slang.

men det är ju ett alternativ annars om inte tunzepumpen går igenom hålet.. för en doserpump är för dyr, då spricker min budgeten för min "så gott som gratis" osmolator ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Magnus, du kan köra luftpump varianten oxå...

Skaffa dig en skaplig luftpump, sedan borrar du 2 hål i dunklocket så att du kan föra igenom 2st 5mm PVC rör. Ena hålet bör vara i mitten av locket, den andra lite på sidan om. Genom det hålet som är i mitten kör du ner ett rör NÄSTAN till botten av dunken och låter ca 3-4cm sticka ut på utsidan. Genom den andra hålet för du igenom samma typ av rör men bara så mycket att den sticker ut ca 1-2 cm på dunksidan och 3-4cm på utsidan. Täta med superlim/smältlim. Sedan trär du på vanlig luftslang på mittersta röret och in till sumpen/karet. På den andra trär du på samma typ av luftslang och till luftpumpen. När du skall fylla på slår du bara på luftpumpen och då bildas det ett tryck i hinken som kommer att föra vattnet genom den långa röret till karet. Min Schego Ideal orkar en tryckhöjd på ca 1m behöver du mer väljer du en luftpump med mera kraft i...

Lycka till, och hoppas detta hjälper...

Annars så har Biltema en 12V pentry pump (http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=87648) som du FÖRMODLIGEN får i genom hålet, men se upp då den har en axel som jag tror kan ev. rosta...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattenliv har ett par minipumpar men de är antagligen för stora de med, 3*4*5cm har de ett par pumpar som är.

http://www.vattenliv.nu/index.php?cPath=21_38&osCsid=23be2efbf5522b5378f6ca6ebc6667d5

Från 100-400:- och klara 50-60cm tryckhöjd.

verkar vara lgom storlek och pris.. men hur funkar dom i saltvatten? inget som kan rosta?

du får inte platts med en sådan där 25-30l jäshink då? den har ju lock så då kan du ju stoppa ner villken pump som hellst.

mja.. jag vet inte, har väldigt begränsat med plats brevid sumpen, det är precis så jag kan lirka in en 25l dunk.

attachment.php?attachmentid=11135&d=1167936897

Magnus, du kan köra luftpump varianten oxå... /../...

Annars så har Biltema en 12V pentry pump (http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=87648) som du FÖRMODLIGEN får i genom hålet, men se upp då den har en axel som jag tror kan ev. rosta...

varianten med luftpump känns lite omständig, men jag har iofs en schego ws3 liggandes..

biltemas pentrypump har jag för mig att det var snack om tidigare på forumet och den verkar inte vara något vidare bra i saltvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe Magnus :) Det fanns NÅGON tråd där det verkar som om axeln på Biltema pumpen hade rostat efter 2år eller så (i sötvatten), kommer nu inte ihåg... Men om man köper på sig 2st eller så kan man ju byta. Undersök axeln typ var tredje månad eller så; så blir det nog bra tror jag. Det kan vara så att dem har uppgraderat pumpen oxå med bättre material i axeln...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...